I november passerade mediebyråerna köp av reklamutrymme på internet köp i print-medierna.
Det visar statistik från branschorganisationen Sveriges mediebyråer.
I Mediebyråbarometern registreras mediebyråerna alla köp. Under november köpte mediebyråerna mest utrymme i tv, för 473 miljoner kronor, en minskning på 5,3 procent jämfört med i fjol. Internet ökade däremot med 37 procent till 280 miljoner kronor.
Därmed passerade internet print som minskade med 11 procent till 260 miljoner konor. Hittills i år har print minskat med 9,2 procent till 2,6 miljarder jämfört med internet som ha ökat med 25 procent till 2,5 miljarder. Tv har backat 2,6 procent till 4,7 miljarder kronor.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...