Mediehögskolan Hyper Island har gjort en undersökning om upplevelsebaserad design. Resultaten visar att det finns en stor klyfta mellan efterfrågan på produkter och tjänster och den kompetens som krävs för att utveckla dem.

Företagen kämpar med att lyckas återskapa design efter hur individer lever och agerar i det digitala. Hyper Island har gjort en kvalitativ studie bland branschfolk inom upplevelsebaserad design (ux).

Under 2014 hölls intervjuer med mer än 30 tongivande personer inom teknikbranschen och specialister inom digitalisering för att förstå om det fanns några speciella kunskapsbehov. Studien la grunden till beslutet att starta utbildningsprogrammet ”Master of Arts” inom just ux-design på skolan.

Resultaten visar att designbranschen behöver mer kvalificerad kompetens inom ux, något som krävs för att företag ska kunna möta kundernas allt högre designkrav på produkter och tjänster. Hyper Island anser att det måste ske en attitydförändring för att problemet ska lösas. I studien gjordes också en annan iakttagelse, användarupplevelsen spelar nu, från och med 2015, en viktigare roll i konkurrensen än pris och produkt.

– Kompetensgapet är påtagligt när vi pratar med branschexperter. Vår programansvariga Lauren Currie uttrycker sig ganska intressant: "Företag anställer inte självlärda ingenjörer men gärna självlärda designers." Den inställningen behöver ändras, säger Alexandra Jerselius, kommunikationschef på Hyper Island

Gapet innebär att företagen kan missa affärer, anser Hyper Island.

– Det är klart att det är svårt att möta en allt mer avancerad och kräsen konsument utan spetskompetens inom upplevelsebaserad design. Kunder som har en dålig upplevelse kommer att söka sig bort, vilket medför förlorad inkomst för företag.

Enligt undersökningen förväntar konsumenterna mer av företag än vad de levererar, kan du ge några exempel?
– Jag kan bara gå till mig själv och de upplevelser jag har, speciellt digitalt. Som konsument förväntar jag mig smart, fungerande och logisk design och jag blir otålig och frustrerad när en tjänst eller produkt inte möter den förväntningen, och jag är inte ensam. Ett generiskt exempel är när man ska betala på en webb-shop och har svårt att hitta betalknappen. Sätt det exemplet i en fysisk värld, då skulle kunderna sluta handla, eller hur?

Vad kostade studien och genomföra?
– Detta är en studie som vi gjort själva för att ha ett bra beslutsunderlag för att starta det nya MA Programmet inom upplevelsebaserad design, så det har kostat interna resurser framför allt.  

NYCKELPERSONER I Hyper Islands STUDIE.
Christopher Lee Ball, ux-chef på, DigitasLBi
Lawrence Kitson, chefsdesigner på Ustwo
Joe Macleod, global designchef på, Ustwo
Roz Thomas, planner-chef, Dare
Jason Mesut, chef för ux, Plan
Brendan Nelson, designstrateg, Tobias & Tobias
Juho Parviainen, designchef, IDEO
Klas Thorsén, designchef, Doberman
Matt Cooper-Wright, interactiondesigner, IDEO

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...