It-branschen vill locka marknadsförare. Inte bara för att marknadscheferna har blivit några av branschens mest inflytelserika beställare, utan för att skapa mer användarvänliga och målgruppsinriktade it-system. Linnea Källgård är en av dem som lämnat reklambranschen för ett jobb på it-bolaget Tieto.
– Den nya tjänsteekonomin har fått konsekvenser för kommunikationen. Vi gör inte längre särskilt många köp utan prenumererar eller hyr tjänster. Kommunikationen flyttar in i tekniken, säger Linnea Källgård, idag kreationschef på Tieto.
En undersökning av konsult- och analysföretaget Kairos Future visar att tre av fyra marknadschefer anser att den egna it-avdelningen inte förmår att leverera i takt med företagets behov. Detta i kombination med att it-bolagen ser möjligheten att skapa mer användarvänliga it-system med hjälp av personer med erfarenhet av marknadsföring har gjort kommunikatörer eftertraktade i teknikbranschen.
Linnea Källgård är en av de som lämnat reklambranschen för att jobba med it. Hon har en bakgrund som ad (kreativ chef) på reklambyråer som Citat, Sapient och Ogilvy i både Stockholm och London. För fem år sedan började hon jobba med digital tjänsteutveckling på Tieto.
Hur kommer det sig att du gick från reklam till it?
– Jag var föräldraledig och fick tid att reflektera. En kollega till mig berättade att de sökte en ad på Tieto, och på den vägen var det. Jag hade börjat tröttna på reklamyrket. Det är ett jobb där man öser in väldigt mycket tanke och kreativitet i kampanjer som läggs ner efter bara några veckor. Inom service design finns det en helt annan nytta och en långsiktighet. Man mäter inte klick utan skapar tjänster som tillfredsställer behov.
Vad blev den största förändringen?
– Det var mycket som förändrades. Tieto som företag skiljer sig mycket från traditionella byråer. Här kan vem som helst driva bra idéer vidare. På de flesta byråer finns en tydlig hierarki och en tågordning som gör det svårt att bli hörd om man inte jobbar i toppen av organisationen.
Vad får det för konsekvenser för byråbranschen när medarbetare och kunder vänder sig till it-bolagen?
– Det vet jag inte. Personligen lämnade jag reklambranschen för att de kramar och vägrar släppa taget om format som de har koll på. Få vågar gå utanför tv, print, nätannonsering och kampanjsajter. Det kommer att ske någon typ av skifte men det kommer inte att drivas av byråerna själva. Marknadschefernas efterfrågan av appar och tjänster kommer bli ännu större och tvinga kommunikatörer att ändra sina erbjudanden.
Linnea Källgård fortsätter:
– Några byråer har redan blivit bättre på service-design (design av tjänster). Men det är inte helt enkelt att börja leverera på den fronten. Jag har lärt mig den hårda vägen att man måste ha respekt för it. Det är en intressant tid just nu, det händer väldigt mycket inom teknik och digitalisering.
Linnea Källgårds erfarenhet inom reklam har betytt mycket för Tietos verksamhet. Hon har bland annat varit med och skapat en ny arbetsmetod, co-creation. Den går ut på att tillsammans med kunden identifiera olika tidstjuvar i arbetet.
– Tekniken är något som ska fungera som ett stöd för företag och organisationer. Ibland skapar den istället trösklar för arbetet. Vi hjälper till att identifiera dessa delar, det kan vara tidskrävande inloggningar eller platser där det är svårt att hitta.
Avslutningsvis, kan du ge något råd?
– Ha ett användartänk i all kommunikation. Det räcker inte att något är snyggt, det måste vara interaktivt och på användarnas villkor.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...