Genomsnittsengagemanget på sociala medier-plattformen Facebook har minskat med 20 procent sedan januari 2017, visar en ny undersökning.
Engagemanget på bild- och länkinnehåll på Facebook minskar rejält under 2017, visar en undersökning från Buzzsumo. Sett till genomsnittet av alla olika slags poster minskar engagemanget med en femtedel, från 340 engagemangsinteraktioner till 264, från januari 2017 till augusti 2017.
Video-poster är den inläggstyp som står sig bäst i engagemangsfallet och står sig nu dubbelt så starkt jämfört med bilder och länkar på Facebook, sett till antal engagemangsinteraktioner.
Buzzsomo rapporterar flera anledningar som kan ligga till grund för det nedåtgående engagemanget på Facebook:
* Att varumärken och publicister spenderar mindre pengar på sponsrat innehåll vilket leder till lägre grad av räckvidd och engagemang. Det finns däremot undersökningar som visar att spenderingen ökar.
* En mer trolig anledning är att den organiska räckvidden har minskat avsevärt och att sponsrad räckvidd inte har möjliggjort för företag och varumärken att behålla deras nivå av engagemang.
OM UNDERSÖKNINGEN
Buzzsumo tittade på 880 miljoner Facebook-poster publicerade av varumärken och publicister det senaste året. Buzzsumo tittade specifikt på bild-, länk- och videoinnehåll.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...