Svensk e-handel ökar med 15 procent under det tredje kvartalet 2017 jämfört med samma period 2016. Samtidigt ska svensk e-handel öka med 17 procent i tillväxt, enligt senaste E-barometern.
Enligt undersökningen är kläder/skor (34 procent) de största varorna som köps via e-handeln i Sverige under det tredje kvartalet, följt av skönhet/hälsa (29), media (26), hemelektronik (21), inredning/möbler (11), sport/fritid (11), dagligvaror (10), barnartiklar/leksaker (6) och bil/båt/mc-tillbehör (5).
Av E-barometern framgår att utlandsimport via e-handel har ökat i Sverige. 23 procent av e-handelskonsumenterna handlade från utlandet under tredje kvartalet 2017. Då främst från Kina (36 procent), Storbritannien (25), Tyskland (20) och USA (15).
Den digitala livsmedelshandeln är ett av de snabbast växande e-handelsområdena. Under tredje kvartalet ökade den digitala livsmedelshandeln med 21 procent.
E-barometern skriver även att årets julhandel väntas slå försäljningsrekord. Enligt Postnords julprognos kommer svenskarna köpa julklappar för 20 miljarder kronor 2017 och var tredje julklapp väntas inhandlas via e-handeln.
De största faktorerna som gör att konsumenterna vänder sig till e-handeln för köp av julklappar är:
Det är enklare/bekvämare (26 procent)
För att slippa trängas i affärerna/julruschen (15)
Det är billigare (15)
Det finns ett större utbud (13)
För att spara tid (10)
Varan finns inte där jag bor (9)
Det är lättare att jämföra priser (6)
Varan levereras direkt hem till mig (3)
Det är långt till affären (1)
Annat (1)
OM UNDERSÖKNINGEN
E-barometern genomförs av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research för att följa den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Undersökningen baseras på information samlad i oktober 2017 från 369 detaljhandelsföretag som säljer varor över internet. Fyra konsumentundersökningar har genomförts med hjälp av TNS Sifos webbpanel. Samtliga är genomförda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79. Den första undersökningen genomfördes i augusti 2017 med 1 568 respondenter. Den andra i september 2017 med 1 696 respondenter. Den tredje och fjärde undersökningen genomfördes i oktober med 1 667 respektive 3 000 respondenter.
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd