En rapport från Capgemini visar att användningen av virtual (vr) och augmented reality (ar) bland företagen ökar inom de närmsta tre åren, men den svenska marknaden är fortfarande minst mogen.
Capgemini har intervjuat 709 företagare på lika många företag om företagens ar- och vr-initiativ för att kartlägga hur de nuvarande och framtida vr- och ar-initiativen ser ut.
Undersökningen visar att nästan hälften av de svarande anser att tekniken kommer att bli vedertagen i deras organisationer inom de närmaste tre åren och ytterligare 38 procent anger att det blir vedertaget inom de närmaste fem åren.
Av de medverkande företagen som inte använder virtual eller augmented reality svarar 50 procent att de planerar att börja med immersiv teknik inom de närmaste tre åren.
82 procent av de medverkande företagen som använder immersiv teknik svarar att fördelarna antingen uppfyller eller överträffar deras förväntningarna.
Bland de största identifierade utmaningarna nämner undersökningen bristande intern kompetens och otillräcklig infrastruktur.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...