Framförallt e-handlarna anser att Black Friday och Cyber Monday är viktiga för affärerna. Black Friday är rentav viktigare än julhandeln. Det visar statistik som Svensk Handel har tagit fram.
47 procent av e-handlarna anser att Black Friday är viktig för försäljningen. Det är en något högre andel än julhandeln. Mellandagsrean är den tredje viktigaste helgen för försäljningen. Bland dagligvaruhandeln är jul, påsk, midsommar och mors dag långt viktigare. För sällanköpshandeln smäller jul, mellandagsrean och midsommar högst.
– Det riktigt stora genomslaget för Black Friday kom förra året, men det fortsätter att växa, säger Johan Davidson, chefsekonom, på Svensk Handel.
Däremot harinte Singles Day slagit igenom ännu. 1 procent av handlarna tycker att den är viktig.
– Den konkurrerar ju tidsmässigt med Fars dag, som 11 procent av handlarna anser viktig.
48 procent av e-handlarna planera att göra en kampanj inför Black Friday.
21 procent av e-handlarna anger att lönsamheten ökar och 4 procent att den minskar under Black Friday.
Vad leder det då till på sikt när mellandagsrean, julhandeln och Black Friday ligger så nära i tid?
– Det är ett faktum att det finns fler kampanjdagar nu än för tio år sedan. Men det är inte alltid det är samma handlare som kör kampanjer vid alla tillfällen. Företagen gör lite olika, säger Johan Davidson och utvecklar:
– Det är en trend att fenomen som är framgångsrika i andra länder och som kunderna efterfrågar, tar handeln till sig i den stora konkurrens som råder om kunderna. Risken finn att kunderna handlar i utlandet om inte svenska handlare hänger med. Konkurrens är en viktig orsak till att det blir mer av konsumentens marknad.
Svensk Handel har även tagit fram statistik som visar att 47 procent av konsumenterna planerar att handla under Black Friday. 39 procent tänker inte handla.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...