Sveriges seniorer vana användare av sociala och digitala medier, enligt en undersökning från företaget Smart Senior, som uppskattar antalet seniorer till 3 miljoner i Sverige.

Närmare sju av tio av Sveriges seniorer använder sociala medier och webben flera gånger om dagen, visar Seniorbarometern.

Medlemsföretaget Smart Senior har tagit tempen på målgruppen på 55 år och över i Sverige med senaste utgåvan av Seniorbarometern.

Undersökningen visar att seniora användare (55 år och äldre) på sociala medier och webben, är vanare än kan tänkas och att 70 procent av seniorerna använder webben och sociala och digitala medier flera gånger om dagen.

Undersökningen visar att den främsta anledningen till användandet är att hålla kontakt med vänner, familj och släkt och för att följa med i olika intressegrupper.

Målgruppen består av cirka 3 miljoner invånare i Sverige och de både växer till antal och är köpstark.

Två tredjedelar av undersökningspersonerna svarar att de använder sig av sociala medier. Bland dessa är Facebook i topp där 92 procent av de som använder sociala medier, använder sig av Facebook. Detta följ av Instagram (47) och Whatsapp (22).

52 procent av seniorerna använder sig av sociala medier 1-5 timmar per vecka, 32 procent använder det 6-10 timmar i veckan och 12 procent använder det 11-20 timmar per vecka.

Bland de som inte använder sig av sociala medier är den främsta anledningen att de inte har något intresse eller behov av det (83 procent), medan endast sex procent uppger att de inte förstår hur det fungerar.

67 procent av de svarande uppger att de använder webben flera gånger per dag, en ökning från 64 procent jämfört med fyra år sedan.

Även e-handeln ökar bland seniorerna. 42 procent uppger att de handlar ibland, en ökning från 36 procent år 2016. 32 procent uppger att de sällan handlar online.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...