VECKANS BRIEF. I nummer 26 av Veckans Brief visar vi den svenska martech-kartan, nu med 146 företag efter turbulent år sedan förra gången. Vi pratar med Oatly och filmaren Fredrik Gertten, som har skapat en negativ världsnyhet av kompisarna på det svenska havredrycksföretaget.  Preem berättar om hanteringen av kriser på bred front. Vi reder ut hur mycket en annons på Youtube ska kosta och pratar med WWFs kommunikationschef Lisbeth Larsson, som ändå hittar glädje i jobbet att kommunicera ut dystra nyheter.

Veckans Brief är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin. Det utkommer sedan 2009 och kommer varje vecka, 40 gånger per år. Här är innehållet i utgåva 26, 2020

ledare
”När andra använder din (dyra) kommunikation”

affärer
Enkätfabriken köper konkurrent
Leder 250 digitaliseringskonsulter och ska växa
Bygger datadriven koncern för offentliga upphandlingar
Odyssey ska bli vinnare i det nya martechlandskapet

case
Gunde sätter Preem i dubbelt klister
Filmaren som sänkte Oatlys globala kreddighet
Oatly: Vi väljer sällan den enkla vägen
Glädjen i det dystraste komjobbet

undersökning & analys
Fyra av de tio största reklamköparna ökar under corona
146 bolag på den svenska martech-kartan

metod & verktyg
Betala rätt för Youtubeannonser

bransch
USA-bolagen inte välkomna hos Plattformsföretagen
Spinn ställs in men Cision kör på med Influencer Award
Sveriges Annonsörer bygger om 100-wattaren

externt
Lego och Ikea byggleker ihop
Amazon anställer 33 000 techanställda
5 verktyg för att redigera på Youtube
Få den virtuella presskonferensen att flyga

arbete
Vattenfall får ny pa-chef – Kommunal nya sekreterare
PASSION FÖR KOMMUNIKATION: Medie- och reklamreporter diskuterar corona-effekter

Spotify hos Liberalerna – affärsutvecklare träffade Moderaterna

jobba effektivt
Hur ska en årsredovisning se ut 2020, Staffan Bruzaeus

spaning
I HUVUDET PÅ NIKLAS PALMKLINT: Ängsligare reklamfoto idag


kalendarium
American Express spanar influencer marketing

personer
Lisbeth Larsson, Fredrik Gertten, Gunde Svan, Linda Nordgren, Erik Granberg, Ann Hellenius, Daniel Sturesson, Hanna Riberdal, Ulf Holmberg, Anja Alemdar, Fredrik Tamm, Åsa Melin Mandre, Dani Backteg, Yasmine Winberg, Lorentz Tovatt, Linnéa Kihlström, Toni Petersson, Margaux Dietz, Tobias Sjöqvist, David Larsson, Glen Hodgson, Kaj Flick, Niklas Palmklint, Alexander Mason, Richard Jomshof, Benjamin Dousa, Axel Mårtensen, Karin Svanborg-Sjövall, Hanna Strömberg, Nike Örbrink, Romina Pourmokhtari

 

saker
Preem, martech, Oatly, Enkätfabriken, Capgemini, Forsman & Bodenfors, Konsumentverket, Procter & Gamble, annonser på Youtube, klimatfrågan, Greenpeace, Mediekompaniet, 100-wattaren, kapade kampanjer, reklaminvesteringar, TV4, biologisk mångfald,  P&G, Unionen, Spinn-galan, IMA Marknadsutveckling, plattformsföretag, Novus, Paradiset, reklameffekt, Accenture Interactive, Scandic, Trickle, Guldägget, Nordic Capital, Double Click, Google Data Studio, PublicInsight, offentliga upphandlingar, Visma, Blackstone, WWF, Kantar Sifo, Telia,  MCN, gig-företag, Hill + Knowlton, Cision, Precis, Cision Awards, Sveriges Annonsörer, reklamfoto, Energiföretagen,

prenumerera
Du kan också bli prenumerant av Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief och få 40 utgåvor rakt ner i mobilen samt tillgång till arkivet med alla artiklar som har publicerats sedan 2009.

här är prislistan
* Grundprenumeration till en mejladress: 3.495 kronor
* Företagsprenumeration upp till 9 adresser 5.995 kronor
* Företagsprenumeration, 10-20 mejladresser: 9.995 kronor
* Företagsprenumeration över 20-40 mejladresser: 18 545 kronor
* Prenumerationer över 40 mejladresser enligt offert.

Moms à 6 procent tillkommer

Prenumerera här eller mejla prenumerera@dagensopinion.se så ordnar vi det enkelt via faktura.