Det är Cecilia Anneling som från blir ny kommunikationschef på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Hon har en bakgrund som konsult på byråerna JKL, MSL men kommer senat från en tjänst som seniorkonsult på Prime.

”Inte minst de senaste åren har visat hur viktig dagligvaruhandeln är för ett fungerande samhälle, och samarbetet mellan aktörerna i branschen får en allt större betydelse. Cecilia kommer att bli ett värdefullt tillskott i det arbetet”, kommenterar Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

– Jag blev uppsökt via Linkedin av en rekryterare som frågade om jag var intresserad. Jag tänkte att det var superspännande. Jag har inte jobbat direkt med dagligvaruhandeln och tyckte det var superintressant. Jag har jobbat på konsultsidan hela mitt vuxna liv så jag tyckte det skulle vara roligt att testa andra sidan, säger Cecilia Anneling.

Vad ska du åstadkomma?
 – Jag hoppas att tillsammans med medlemsföretagen och kollegorna kunna fortsätta att positionera Svensk Dagligvaruhandel som en viktig röst i samhällsdebatten och lyfta vad dagligvaruhandel gör. De har varit duktiga här de senaste åren och jag hoppas på att kunna utveckla och förstärka arbetet.

Ska ni ha någon byrå?
 – Det åretstår att se. Vi har samarbete idag med vissa byråer, men vi får väl se vad som krävs.

Vad får du för lön?
 – En marknadsmässig lön som jag är nöjd med.