Innan den djärva flygningen inleddes hade ett fåtal svenska journalister underrättats. Aftonbladet hade fått skarp information om kampanjen kvällen innan. Kampanjen var noga planerad att ske under Almedalsveckan för att skapa extra uppmärksamhet bland tusentals opinionsbildare och journalister samlade på samma plats. Och i torsdags genomfördes flygningen.
 
– Vi fick jäkligt lite uppmärksamhet, säger Studio Totals vd Tomas Mazetti , som själv flög planet till Minsk.
En av orsakerna det var svårt att bekräfta att kampanjen verkligen hade genomförts.
– Medierna känner sig nervösa för att framstå som dumma. Svenska medier har heller inga resurser för att kolla fakta och avstod när inte utländska medier bekräftade uppgifterna.
I stället fick Studio Total en diskussion om det var en bluffkampanj. Byrån har tidigare använt greppet med en bland annat en fejkad sexskola och ett fejkat kulturparti.
– Vi var beredda på en bluffreaktion, men trodde inte de skulle ifrågasätta hela kampanjen.

Vilka reaktioner möttes ni av?
– Ilska av olika anledningar eller att vi hade genomfört kampanjen för att få uppmärksamhet.

Varför la ni kampanjen under Almedalsveckan?
– Det brukar ju hjälpa. Vi hade tänkt få alla svenska medier att prata om Vitryssland.
Tanken var sedan att västerländska medier skulle ta upp kampanjen för att ge effekt i Vitryssland. Nu blev inte så. Ändå känner alla till kampanjen i Vitryssland, enligt Tomas Mazetti.
– I stället får vi uppmärksamhet med hjälp av ryska medier. De är liberala och tycker det är en kul grej. Luftförvaret i Vitryssland sköts med hjälp av Ryssland och nu vinklar ryska medier på att Vitrysslands diktator varken kan leverera yttrandefrihet eller luftförsvar.  Att vi kunde flyga genom luftrummet har också skapat en säkerhetspolitisk diskussion.
Både vitryska och ryska medier har visat filmer från kampanjen, som Studio Total nu sprider via Youtube. Kampanjen som Studio Total, skänker till den vitryska organisationen Charta 97, kommer att få en fortsättning.  Det är en del i byråns strategi att skänka bort spektakulära kampanjer som då Gudrun Schyman fick 100 000 kronor att elda upp under Almedalen 2010 för att visa på skillnader mellan manliga och kvinnliga löner. Tomas Mazetti tror inte han räknar hem kampanjen i Minsk.
– Det var en dyr kampanj, och kunderna springer ju inte hit. Men vi får träffa företag som Coca-Cola.
Tomas Mazetti hoppas få med sig företag nästa gång det ska kampanjas.
– Det handlar om att företag tar sitt sociala ansvar. Vitryssland bryr sig inte så mycket om vad politiker säger, men lyssnar på stora företag. Det hade varit fint att få ha med sig Electrolux eller Absolut Vodka i kampanjen, vi vågade inte berätta något om den i förväg.
Det var Tomas Mazetti och kollegan Hannah Lina Frey som satt i planet.

Var du inte rädd?
– Först är man rädd en månad. Men dygnet innan slutade jag att vara rädd utan gick helt in i det. Under flygningen blev jag rädd igen, särskilt inne i Minsk. Vi hade 45 minuter kvar att flyga och började bli oroliga för bensinen. Tänk om vi hade tvingats gå ner. Men vi hade vädret med oss.