– Vi har ett långvarigt samarbete med Stockholms Stad och Stockholms Stadsmission, vårt långsiktiga mål är att på olika sätt bidra till att göra den här staden lite varmare och ljusare. I den här kampanjen involverar vi alla Stockholmare i det arbetet, säger Per-Oscar Hedman, presschef för Fortum.
Det är tredje gången som Fortum gör en julkampanj tillsammans med Stockholms Stadsmission. I helgen lanserades kampanjen #ljusarejul som pr-byrån Springtime har utformat. På sajten ljusarejul.se kan besökare tända en lampa på en nedsläckt Stockholmskarta och samtidigt skänka 50 kronor till Stockholms Stadsmission.
I Stockholm lever 2 866 människor i hemlöshet. Målet är därför att samla ihop minst 2 866 bidrag. Fortum dubblar alla bidrag som görs på kampanjsajten. Kampanjen ska spridas genom att människor uppmanar varandra att skänka pengar. Tanken är att budskapet ska få snurr i sociala medier.
– Jag tror och hoppas att vi ska kunna skapa det engagemang som krävs för att nå målet. Än så länge har vi fått in 200 bidrag, och det är bara på de första 48 timmarna. Kampanjen håller på fram till julafton och jag hoppas att budskapet kommer spridas som ringar på vattnet fram till dess.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...