• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

18 Nov 2011

Spinn: Vinnarna – motiveringarna

Årets business to business Guld: GolinHarris med EPI 2011 för Intrum Justitia motivering Det här är en klassiker. En fet undersökning i botten. Uppdragsgivaren framlyft som expert. Men så snyggt gjort. Och ett så tungt internationellt genomslag så att ingen jury i världen hade kunnat värja sig.     Årets samhällsinfo Guld: Deportivo med Fyllefilter för IQ

Årets business to business
Guld: GolinHarris med EPI 2011 för Intrum Justitia

motivering
Det här är en klassiker. En fet undersökning i botten. Uppdragsgivaren framlyft som expert. Men så snyggt gjort. Och ett så tungt internationellt genomslag så att ingen jury i världen hade kunnat värja sig.  
 
Årets samhällsinfo
Guld: Deportivo med Fyllefilter för IQ
Silver: Springtime med Världens tuffaste jobb för Kooperationen utan Gränser

motivering
Kommunicera med unga vill alla kunna göra. Inte alla klarar det. Särskilt inte när det gäller att prata om pinsamheter som att göra bort sig. Den vinnande kampanjen lyckades vända dessa knivigheter till en sin fördel. Ett fylletest för sociala medier fick ungdomarna självmant att tänka till kring sina alkoholvanor. Testa förresten filtret under kvällen eller när ni kommer hem.
 
Årets experimental marketing
Guld: Prime/Garbergs/Bodén&Co med Konst på elskåp för Fortum
Silver: Grayling med Surf Academy för Telenor

motivering
Du har något som ingen vill veta av. Något fult och intetsägande. Din pr-byrå får detta fula och intetsägande att spraka som ett fyrverkeri och tala om för världen att du finns och bryr dig och att detta fula och intetsägande kan vara hur spännande som helst. Vilket lyckat experiment! Den här kampanjen visade var skåpet ska stå. Det vill säga elskåpet.  
 
Årets word of mouth
Guld: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus
motivering
Skapa en snackis är en sak. Skapa försäljning en annan. Den här kampanjen förenar båda. Innovativa grepp som att dela ut butiker till bloggare gjorde kampanjen till en snackis också hos juryn.

Årets integrerade kampanj
Guld: Youme Agency, Diplomat Communication, Forsman & Bodenfors med Preem Evolution Diesel för Preem.
Silver: Grayling och Åkestam Holst med Gofikamannen för Göteborgs Kex     
Silver: Prime med Chokladkoden för Kraft Foods Sweden Marabou


motivering
Priset för årets integrerade kampanj går till en kampanj som i ett stycke kopplar samman konsumenter inte bara med en ny produkt utan också de tunga makthavarna. Juryn gav grönt ljus för kampanjen som fick furor, ministrar, mackar och bilister att puttra i pr-grytan som höjde kännedomen om Preems nya diesel från 0 till 32 procent bland kunderna.
 
Årets kampanj i sociala medier
Guld: Cohn & Wolfe med Matchreferat på 140 tecken för Unibet
motivering Motiveringen är 140 tecken lång. Kampanjen förvandlar amerikanskt Twitter, brittisk ölsport, svenska fans och Glenn i Götet till en vinnare.
 
Årets massmediekampanj
Guld: Prime med Dagen då inget hände för Telia
motivering När nyhetsmaskinerna mal för högtryck brukar pr-folket trivas som bäst. Det gäller inte vinnarna i Årets massmediekampanj. De ansträngde sig för att hitta dagen då inget hända och förvandlade nyhetstorkan till högsta share of voice för kunden och guld från Spinnjuryn.

Årets konsumentkampanj
Guld: Jung Relations med Gears of War 3 feat. Hans Villius för Microsoft        
Silver: A World Beneath med American Made för Nike Sweden

motivering
Juryn var först djupt splittrad. Sedan förstod alla det genialiska i att koppla ungdomarnas hetaste dataspelsdrömmar till en 88-årig historieprofessor.
 

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

pr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-03, 13:46

Mixat intresse när Stegra bjuder riksdagen på middag

Gröna stålbolaget Stegra bjuder tre utskott på middag i morgon, tisdagen 4 november. Det bjuds på ”dryck och enklare mat”. Det pratas på sina håll om en bojkott mot tillställningen.

lobbyingpolitikpr
2025-10-31, 06:02

Prioritys nya vd prioriterar tydlighet

Pr-byrån Priority har anställt en riktig byråräv som ny vd. Högst på agendan står att tydliggöra byrån.

Affärerpr
2025-10-30, 10:44

The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

The Swedish Thing, startade 2023 som en pa-byrå med S-stämpel. Nu tar byrån en ny position som det som kan vara Sveriges första civilsamhällesbyrå.

Affärerlobbyingpr
2025-10-29, 07:52

NOVUS/LENNOX: Politiska budskap ska främst locka väljare

Pr-byrån Lennox tänker göra ett antal opinionsmätningar fram till valet 2026. Den första är tänkt att reda ut hur väljarna ser på politikernas budskap.

opinionsundersökningprval 2026
2025-10-07, 00:18

Precis tycker till om remisserna till lobbyregistret

Betänkandet stärkt insyn i politiska-processer, föreslog bland annat att ett lobbyregister ska införas där alla som påverkar politik tre gånger per så ska redovisa sina kontakter med politiska kontakter. Hampus Brynolf, vd för pr-byrån Intellecta, driver frågan för byråernas organisation Precis, som helt underkänner förslaget. Han har gått igenom remissinstansernas skrivelser.

pr
2025-10-03, 09:42

Rud Pedersen-byrå byter namn och tar in tungviktare

Byrån Rud Pedersen Communication byter namn och tar in två seniora rådgivare.

arbetarrörelserpr
2025-10-03, 08:09

New Republic byter chef

Efter 1,5 år avgår pa-byrån New Republics managing partner.

arbetarrörelserpr
2025-09-24, 08:24

Paritee köper irländskt för närvaro i Bryssel

UPPDATERAD. Byråkoncernen Paritee, som bland annat driver Geelmyuden Kiese, köper in sig i en irländsk pa-byrå, inte minst för att få igång ett nav i Bryssel.

Affärerpr
2025-09-21, 20:00

PR-veteran avliden i olycka

En av branschens mest kompetenta och erfarna pr-rådgivare har avlidit.

arbetarrörelserpr
2025-09-18, 07:48

Hon tar över som vd på Geelmuyden Kiese

Det blir en intern förmåga som tar över vd-stolen på pr-byrån Geelmuyden Kiese efter Carolin Wiken som har avgått men som jobbar kvar som partner på byrån.

arbetarrörelserpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Papperskoncerner sparkar kommunikatörer
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Sex nya i SDs styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram