Årets business to business
Guld: GolinHarris med EPI 2011 för Intrum Justitia
motivering
Det här är en klassiker. En fet undersökning i botten. Uppdragsgivaren framlyft som expert. Men så snyggt gjort. Och ett så tungt internationellt genomslag så att ingen jury i världen hade kunnat värja sig.
Guld: GolinHarris med EPI 2011 för Intrum Justitia
motivering
Det här är en klassiker. En fet undersökning i botten. Uppdragsgivaren framlyft som expert. Men så snyggt gjort. Och ett så tungt internationellt genomslag så att ingen jury i världen hade kunnat värja sig.
Årets samhällsinfo
Guld: Deportivo med Fyllefilter för IQ
Silver: Springtime med Världens tuffaste jobb för Kooperationen utan Gränser
motivering
Kommunicera med unga vill alla kunna göra. Inte alla klarar det. Särskilt inte när det gäller att prata om pinsamheter som att göra bort sig. Den vinnande kampanjen lyckades vända dessa knivigheter till en sin fördel. Ett fylletest för sociala medier fick ungdomarna självmant att tänka till kring sina alkoholvanor. Testa förresten filtret under kvällen eller när ni kommer hem.
Årets experimental marketing
Guld: Prime/Garbergs/Bodén&Co med Konst på elskåp för Fortum
Silver: Grayling med Surf Academy för Telenor
Guld: Prime/Garbergs/Bodén&Co med Konst på elskåp för Fortum
Silver: Grayling med Surf Academy för Telenor
motivering
Du har något som ingen vill veta av. Något fult och intetsägande. Din pr-byrå får detta fula och intetsägande att spraka som ett fyrverkeri och tala om för världen att du finns och bryr dig och att detta fula och intetsägande kan vara hur spännande som helst. Vilket lyckat experiment! Den här kampanjen visade var skåpet ska stå. Det vill säga elskåpet.
Årets word of mouth
Guld: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus
Guld: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus
motivering
Skapa en snackis är en sak. Skapa försäljning en annan. Den här kampanjen förenar båda. Innovativa grepp som att dela ut butiker till bloggare gjorde kampanjen till en snackis också hos juryn.
Skapa en snackis är en sak. Skapa försäljning en annan. Den här kampanjen förenar båda. Innovativa grepp som att dela ut butiker till bloggare gjorde kampanjen till en snackis också hos juryn.
Årets integrerade kampanj
Guld: Youme Agency, Diplomat Communication, Forsman & Bodenfors med Preem Evolution Diesel för Preem.
Silver: Grayling och Åkestam Holst med Gofikamannen för Göteborgs Kex
Silver: Prime med Chokladkoden för Kraft Foods Sweden Marabou
motivering
Priset för årets integrerade kampanj går till en kampanj som i ett stycke kopplar samman konsumenter inte bara med en ny produkt utan också de tunga makthavarna. Juryn gav grönt ljus för kampanjen som fick furor, ministrar, mackar och bilister att puttra i pr-grytan som höjde kännedomen om Preems nya diesel från 0 till 32 procent bland kunderna.
Årets kampanj i sociala medier
Guld: Cohn & Wolfe med Matchreferat på 140 tecken för Unibet
Guld: Cohn & Wolfe med Matchreferat på 140 tecken för Unibet
motivering Motiveringen är 140 tecken lång. Kampanjen förvandlar amerikanskt Twitter, brittisk ölsport, svenska fans och Glenn i Götet till en vinnare.
Årets massmediekampanj
Guld: Prime med Dagen då inget hände för Telia
Guld: Prime med Dagen då inget hände för Telia
motivering När nyhetsmaskinerna mal för högtryck brukar pr-folket trivas som bäst. Det gäller inte vinnarna i Årets massmediekampanj. De ansträngde sig för att hitta dagen då inget hända och förvandlade nyhetstorkan till högsta share of voice för kunden och guld från Spinnjuryn.
Årets konsumentkampanj
Guld: Jung Relations med Gears of War 3 feat. Hans Villius för Microsoft
Silver: A World Beneath med American Made för Nike Sweden
motivering
Juryn var först djupt splittrad. Sedan förstod alla det genialiska i att koppla ungdomarnas hetaste dataspelsdrömmar till en 88-årig historieprofessor.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

