Seko laddar inför valet med en budget på 2,1 miljoner kronor. De två senaste åren har medlemsantalet minskat, men nu ska de värvas tillbaka. A-kassan, arbetslöshetsförsäkring och sjukförsäkringen är de viktigaste valfrågorna, som förbundets ska driva igenom. Bara på opinionsbildning i form av exempelvis valmaterial, avsätter Seko ett par hundra tusen.
– Vi bedriver en omfattande opinionsbildning om postlagen, som handlar om konkurrensutsättning och avreglering. Privatisering och sysselsättning är också genomgående teman, berättar Jonas Pettersson.
Men inte bara opnionsbildningskampanjer ska ge medlemssympatier. Seko har lanserat en ny hemsida, som ska vara mer lättnavigerad och göra det lättare att bli medlem digitalt.
– Den förändringen har genererat i en utveckling som överträffat alla våra förväntningar.
Förbundet har också börjat med introduktionsmedlemskap, som innebär att den som går med i facket bara behöver betala 50 kronor de sex första månaderna.
Seko ingår i ett samverkansprojekt med sex andra fackförbund., 6f Vad är syftet med det?
– Vi vill bli en starkare röst i samhället. När vi är fler fackförbund har vi mer pengar och större möjlighet att stärka våra medlemmars position, säger Jonas Pettersson.
6F håller seminarium i Almedalen och hoppas innan dess få igång en webbsida.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...