Tobaksbolaget Philip Morris har tillsatt en nordisk kommunikationschef hämtad från den finska matkoncernen Fazer.

Det är Cecilia Lilljeforss som blir ny nordisk kommunikationschef för Philip Morris (PMI). Hon ersätter Åsa Johansen som har startat eget.

Cecilia Lilljeforss jobbade senast som kommunikationsdirektör för Fazer Bageri.

Hon berättar om rekryteringen.

– Vi hade lite kontakter under våren och jag fick höra om PMIs stora transformation och det kändes intressant att gå in i den formella rekryteringsprocessen.

Vad ska du åstadkomma?
 – Tillsammans med kollegorna ska jag jobba för att göra Norden rökfritt. Det blir fokus på intern och externkommunikation men även på hållbarhetsfrågor.

Kommer du att se över byråsamarbetena?
 – Jag har inte full inblick i alla byråer vi använder, det får jag återkomma till.

Vad får du för lön?
 – Det är mellan mig och arbetsgivaren.

Cecilia Lilljeforss rapporterar till Johan Thor som är chef för external affairs Norden för PMI.