MTR skickar just nu ut ett pressmeddelande med en bild på en blå tub (ska anspela på Stockholms tunnelbana = tube) med följande text:
 
”I år har MTR med sin inställning till ständig utveckling tagit semlan till nya höjder och presenterar nu Tubensemlan. MTRs variant är perfekt för den effektiva stockholmaren som inte vill drälla pudersocker på kavajslaget utan kunna trycka i sig den svenska delikatessen på språng mellan röda och blå linjen.”
Av texten framgår också att produkten ”än så länge” bara finns på ”prototypstadiet”.
– Vi tyckte att det passade eftersom det är fettisdagen i morgon, berättar MTRs kommunikationschef Åsa Elm.

Hur tänkte ni?
– Det är ett litet skämt. Vi tänkte se om någon hänger på. Det har utvecklats så många varianter av semlor så vi tänkte att att en tubsemla skulle var något. Det kanske finns en producent som tycker att det är spännande.
MTR ska främst lanserat den fejkade tubsemlan internt.
– Vi kommer att sprida den via våra kanaler till alla som jobbar på MTR. Det är inte så mycket till kampanj.
Dock försöker MTR att få medier att skriva om fejknyheten via pressutskick. Stockholm Direkt ska ha nappat.
– Och faktum är att jag har några missade samtal.

Finns det inte en risk att ni får folk blir lurade och tror att det är på riktigt när det inte är första april?
– Vi har pratat mycket om det. Vi såg att risken var ganska liten. Det enda som kan var jobbigt är om man känner sig dum för att inte ha förstått att det är ett skämt. Annars ska ingen skada kunna ske. Jag har svårt att tro att folk tror att det är på riktigt.
MTR jobbar normalt med pr-byrån Mafioso, men i detta fall har endast byrån Herlin Widerberg anlitats till att ta fram reklambilden.
– Vi har jobbat hårt med konsistensen på krämen. Jag tycker den blev väldigt bra.

Vad vill ni åstadkomma?
– Ett leende. Och visa att det finns humor i tunnelbanan.