
Projektet Sverige – det nya matlandet, startade för tre år sedan, som en vision från jordbruksminister Eskil Erlandsson. Som skarpt projekt har det pågått i ett år. Handlingsplanen är lagd. Fem fokusområden är utsedda (se faktaruta). Budgeten för det första året låg på 168 miljoner kronor.
Ungefär på den nivån ska investeringarna ligga, så länge projektet pågår. Ska målen kunna uppfyllas behöver projektet pågå fram till år 2020, berättar Sofia Jöngren, sakkunnig på Jordbruksdepartementet.
Hon räknar med att investeringarna per år ska ligga på runt 170 miljoner kronor. Utöver det tillkommer 200 miljoner som ska lägga årligen på forskning under ”några år”. Det innebär att förverkligandet av Sverige – det nya matlandet, kan gå loss på ett par miljarder kronor.
Sofia Jöngren vill tona ner betydelsen av pengar.
– Pengar är viktiga, men viktgast är att förbättra regelverket och förutsättningarna.
Enligt Sofia Jöngren har projektet och jordbruksministern ett starkt stöd bland livsmedelsföretagen.
– Det har varit en väldigt stor uppslutning.
För att förankra projektet har en matlandsambassadör utsetts i varje landskap, plus en för ”Sameland”.
Men SVTs matlagningsprogram Landet brunsås skvätte ner projektet en aning.
– SVTs bild är inte hela sanningen. Vi har en stor potential. Det handlar om att skapa fler jobb. Livsmedelsindustrin omsätter 50 miljarder kronor och var tredje industrijobb finns där.
Vad händer med matlandet om det blir ett regeringsskifte?
– Det är väldigt svårt att säga. Men vi konstaterar att de inte har tagit ordet ´’matlandet’ i sin mun. De har aldrig använt det och vi har inte fått några indikationer om att de vill driva det vidare, säger Sofia Jöngren.
Mer om projektet här.
.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.