I annonsen, som mest består av text samt Jeanette Fors Andrées logga, skriver hon att länge har sökt Axel Björklund för att få ”svar på min omfattande kritik”. Kritiken gäller främst ett program där Axel Björklund ondgjorde sig över att allt färre chefer vill ställa upp i en intervju för Uppdrag granskning. Jeanette Fors Andrée underkänner också Axel Björklunds inbjudan till ett möte mer pr-konsulter den 15. ”Visst är det ändå lite fegt för en redaktion med så hög svansföring att bjuda in till ’informationsmöte på hemmaplan”, skriver Jeanette Fors Andrée. Till Dagens Opinion säger hon:
– Vissa fajter är värda att ta och det här är en.
Varför?
– För att dubbelmoralen är så stor och hyckleriet så uppenbart. Å ena sidan säger han (Axel Björklund) att den granskande journalistiken fyller en central roll. Å andra sidan vill han inte diskutera saken utan fegbjuder in till ett informationsmöte om deras metoder. Det är hyckleri, ett hån.
Jeanette Fors Andrée tänker dock själv åka på mötet.
– Ja, jag har mejlat och sagt att jag ska komma. Men jag vill att han gör om konceptet och inte kallar det för ett infomöte. Det är förminskande och tondövt och ett hån mot mina uppdragsgivare. De vet exakt hur Uppdrag granskning jobbar och behöver inte sitta på en föreläsning med Uppdrag granskning.
Kan du ge några exempel på hur dina uppdragsgivare blir behandlade av Uppdrag granskning?
– Jag kan säga så här. I ungefär tre avsnitt av Uppdrag granskning per år är de intervjuade extremt dåligt medietränade eller kastar sig in i programmet utan att veta vad de ger sig in på. De kommer vi ihåg för att de är så tydligt klantiga. Resten minns vi inte, de ger inte det genomslag Uppdrag granskning hoppas på. Så medietränare gör visst bra jobb och det ger ett resultat som inte Uppdrag granskning gillar.
Vad hoppas du åstadkomma med annonsen?
– Jag är glad om han (Axel Björklund) ändrar sitt ’informationsmöte’ till en rejäl debatt på lika villkor och med en genuin vilja att lyssna och en nyfikenhet på att förstå våra roller. Jag vill att han tar till sig av den kritik jag har publicerat på min blogg till underlag för en seriös debatt. Han har fått underlag till varför inte makthavare vill prata med honom.
Annonsen i Dagens Industri är också en blinkning till Axel Björklund. Han köpte själv en liknande annons när Uppdrag granskning inte fick tala med ledningen på telekombolaget Ericsson.
Jeanette Fors Andrée betalade 55 000 kronor för annonsen. En stor investering för en enmansföretagare, kan tyckas.
– Ja, men vissa saker är värda att ta. Jag gör det för mina uppdragsgivares skull. Axel Björklunds sätt att resonera är bisarrt och skrattretande.
Även byrån Primes grundare Carl Fredrik Sammeli har pressat Uppdrag granskning. Vad säger det att två pr-konsulter för den här debatten?
– Jag stod på SVT-scenen i Almedalen år 2017 och hade en ärlig debatt med Janne Josefsson (tidigare reporter på Uppdrag granskning) som Nils Hansson (dåvarande ansvarig utgivare) bjöd in till. Det fanns en vilka till förståelse även om vi inte kom överens. Sedan Nils Hansson slutade har det förvärrats. Och sedan Axel började har inte blivit bättre utan mer snaskigt och förnedrande. Så undrar han varför folk inte vill ställa upp i programmet.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.