• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

26 Jun 2014

Intellecta pr-kampanjar med Makthavares mejllista

Intellecta har tidigare jobbat en del med att pytsa ut infografer i samband med partiledartalen under Almedalsveckan. Men i år tar byrån det ett steg längre och lanserar ett helt nyhetsbrev som varje kväll ska leverera analyser och data direkt efter talen.   – Våra infografer har varit efterfrågade och fått ganska bra spridning, men det har inte varit så organiserat.

Intellecta har tidigare jobbat en del med att pytsa ut infografer i samband med partiledartalen under Almedalsveckan. Men i år tar byrån det ett steg längre och lanserar ett helt nyhetsbrev som varje kväll ska leverera analyser och data direkt efter talen.
 
– Våra infografer har varit efterfrågade och fått ganska bra spridning, men det har inte varit så organiserat. Nu tänkte vi att vi gör något mer seriöst av det, ett riktigt nyhetsbrev som vi vräker ut så snabbt att man redan 20:05 ska få sammanfattningar av både dagen och talen, säger Intellectas strategiska chef Hampus Brynolf.
 
– Det finns inget med den här typen av data som blir bättre av att ligga och marinera i tolv timmar. Vi kan och ska göra det snabbt, fortsätter han.
 
Innehållet kommer variera från dag till dag, beroende på vad som sägs, men brevet har några fasta komponenter.
 
Bland annat ska det listas de populäraste länkarna i sociala medier och dessutom vad som sägs i de digitala kanalerna både timmarna innan talet och även minut för minut under själva talet där det också blir möjligt att se exakt vad det är som får genomslag på nätet.
 
– Vi hoppas också ha en decibelmätare så att man kan fånga applåderna, men vi kan inte lova att det kommer funka.
 
Brevet bjuder också på ”mikroanalyser” från statsveterare och några större kommunikationsanalyser av partiernas utspel utifrån huruvida de lyckats få ut sina budskap på ett konsekvent sätt. Själva Almedalsprogrammet kommer också analyseras där byrån tittar på exempelvis hur könsbalanserade seminarierna dagen därpå är.
– Brevet kommer vara väldigt datatungt. Vi är inte ute efter den stora statsvetaranalysen, utan hård fakta och väldigt snabbt, säger Hampus Brynolf.
 
Från Intellecta kommer tio personer att vara på plats hela veckan och jobba med brevet. Men Almedalsbrevet är till stor del automatiserat.
– Valet att av nyhetsbrev känns lite gammalmodigt, men på Visby har man ju ganska dålig uppkoppling, de flesta är på språng och sitter inte vid sina datorer. Att kunna pusha ut ett nyhetsbrev på några kilobyte direkt efter talen är ganska tacksamt.
 
Det ska gå att anmäla sig till brevet, som är gratis, via sajten almedalsbrevet.se, men Intellecta kommer även att skicka ut en förfrågan till de egna kunderna och alla som registrerat sig på Makthavare.se inför årets Almedalen.
Målet är att nå 3 000 människor.
 
Vad vill ni uppnå med det här?
– Det är, helt ärligt, en kul grej för oss att visa att vi kan vara snabbare än de andra. Sedan har det så klart ett pr-syfte också, en anledning för Intellecta att finnas och synas i Almedalen annat än det arbete vi gör för våra kunder.
 
Vilka kan ha nytta av nyhetsbrevet?
– Det är för Almedalsnördar. Det inbegriper alltifrån pr-konsulter till politiker och allt däremellan. De som är intresserade av Almedalen som fenomen.
 
Hur mycket har det kostat er att ta fram?
– Domänen kostade 95 kronor. Och datakörningar och analyser skulle vi ändå göra för att vi kan och för att det är kul. Våra konsulter har vi redan på plats, och att de jobbar någon timme extra med det här kostar förstås i någon bemärkelse, men det är inget vi räknat på, säger Hampus Brynolf.

Ardalan

ardalan@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

pr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-06-09, 08:34

Tre får bli partners på New Republic

Pa-byrån New Republic släpper fram tre nya partners varav en ska driva ett nytt affärsområde.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-06-04, 12:08

Vd-skifte på Jung

UPPDATERAD. Efter drygt tio år lämnar Jimmy Rodhelind (mitten på bilden) rollen som vd för Jung, en kreativ byrå inom Aura-nätverket.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-05-20, 09:49

Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

UPPDATERAD. Den förra energiministern (s) Ibrahim Baylan, går till pr-branschen och en byrå startad av den förra näringsministern (s) Björn Rosengren.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-05-20, 08:26

Svensk Cykling värvar minister från pa-byrå

Organisationen Svensk Cykling hittar en ny vd i form av ett före detta statsråd på en pa-byrå.

arbetarrörelseropinionsbildningpr
2025-05-20, 05:45

Pr-byrå släpper ai-assistent för Almedalen

Till årets Almedalsvecka släpper kommunikationsbyrån Paues Åberg en ai-baserad assistent.

almedalen 2025pr
2025-05-20, 05:36

Agera värvar projektledare från förlag

Pr-byrån Agera har hittat en ny medarbetare på förlaget Modernista och med erfarenhet från Bindefeld.

arbetarrörelserpr
2025-05-16, 07:35

Bättre snurr för pr-byråerna

Det är bättre fart på pr-byråernas affärer under det första kvartalet 2025 jämfört med motsvarande period 2024. Det visar organisationen Precis barometer bland medlemmarna, de större pr-byråerna.

Affärerpr
2025-05-15, 08:13

Narva värvar ir-tungviktare

Kommunikationsbyrån Narvas nya värvning till ir-teamet har haft flera tunga roller på konkurrerande byråer.

arbetarrörelserpr
2025-05-14, 21:35

Reform Society hittar kampanjchef hos Civil Rights Defenders

Kommunikationsbyrån Reform Society värvar en ny chef till kampanjteamet från organisationen Civil Rights Defenders.

arbetarrörelserpr
2025-05-13, 06:56

Minskad vinst med vinstutdelning på Strandberg Haage

Pr-byrån Strandberg Haage höll intäkterna under sitt senaste räkenskapsår, 2024, men tappade i lönsamhet. Det blev ändå över till vinstutdelning.

Affärerpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Tre får bli partners på New Republic
  • DIs chefredaktör om EFN: ”Som att skrika i en kudde
  • Ulrica Schenström har gått vidare
  • EFN hämtar ny chefredaktör från DI
  • Veckans Brief: Priolistan för kombranschens nya…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram