Intellecta har tidigare jobbat en del med att pytsa ut infografer i samband med partiledartalen under Almedalsveckan. Men i år tar byrån det ett steg längre och lanserar ett helt nyhetsbrev som varje kväll ska leverera analyser och data direkt efter talen.
– Våra infografer har varit efterfrågade och fått ganska bra spridning, men det har inte varit så organiserat. Nu tänkte vi att vi gör något mer seriöst av det, ett riktigt nyhetsbrev som vi vräker ut så snabbt att man redan 20:05 ska få sammanfattningar av både dagen och talen, säger Intellectas strategiska chef Hampus Brynolf.
– Det finns inget med den här typen av data som blir bättre av att ligga och marinera i tolv timmar. Vi kan och ska göra det snabbt, fortsätter han.
Innehållet kommer variera från dag till dag, beroende på vad som sägs, men brevet har några fasta komponenter.
Bland annat ska det listas de populäraste länkarna i sociala medier och dessutom vad som sägs i de digitala kanalerna både timmarna innan talet och även minut för minut under själva talet där det också blir möjligt att se exakt vad det är som får genomslag på nätet.
– Vi hoppas också ha en decibelmätare så att man kan fånga applåderna, men vi kan inte lova att det kommer funka.
Brevet bjuder också på ”mikroanalyser” från statsveterare och några större kommunikationsanalyser av partiernas utspel utifrån huruvida de lyckats få ut sina budskap på ett konsekvent sätt. Själva Almedalsprogrammet kommer också analyseras där byrån tittar på exempelvis hur könsbalanserade seminarierna dagen därpå är.
– Brevet kommer vara väldigt datatungt. Vi är inte ute efter den stora statsvetaranalysen, utan hård fakta och väldigt snabbt, säger Hampus Brynolf.
Från Intellecta kommer tio personer att vara på plats hela veckan och jobba med brevet. Men Almedalsbrevet är till stor del automatiserat.
– Valet att av nyhetsbrev känns lite gammalmodigt, men på Visby har man ju ganska dålig uppkoppling, de flesta är på språng och sitter inte vid sina datorer. Att kunna pusha ut ett nyhetsbrev på några kilobyte direkt efter talen är ganska tacksamt.
Det ska gå att anmäla sig till brevet, som är gratis, via sajten almedalsbrevet.se, men Intellecta kommer även att skicka ut en förfrågan till de egna kunderna och alla som registrerat sig på Makthavare.se inför årets Almedalen.
Målet är att nå 3 000 människor.
Vad vill ni uppnå med det här?
– Det är, helt ärligt, en kul grej för oss att visa att vi kan vara snabbare än de andra. Sedan har det så klart ett pr-syfte också, en anledning för Intellecta att finnas och synas i Almedalen annat än det arbete vi gör för våra kunder.
– Det är, helt ärligt, en kul grej för oss att visa att vi kan vara snabbare än de andra. Sedan har det så klart ett pr-syfte också, en anledning för Intellecta att finnas och synas i Almedalen annat än det arbete vi gör för våra kunder.
Vilka kan ha nytta av nyhetsbrevet?
– Det är för Almedalsnördar. Det inbegriper alltifrån pr-konsulter till politiker och allt däremellan. De som är intresserade av Almedalen som fenomen.
– Det är för Almedalsnördar. Det inbegriper alltifrån pr-konsulter till politiker och allt däremellan. De som är intresserade av Almedalen som fenomen.
Hur mycket har det kostat er att ta fram?
– Domänen kostade 95 kronor. Och datakörningar och analyser skulle vi ändå göra för att vi kan och för att det är kul. Våra konsulter har vi redan på plats, och att de jobbar någon timme extra med det här kostar förstås i någon bemärkelse, men det är inget vi räknat på, säger Hampus Brynolf.
– Domänen kostade 95 kronor. Och datakörningar och analyser skulle vi ändå göra för att vi kan och för att det är kul. Våra konsulter har vi redan på plats, och att de jobbar någon timme extra med det här kostar förstås i någon bemärkelse, men det är inget vi räknat på, säger Hampus Brynolf.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.