– Jag tycker att Hero har en bra kombination av strategisk höjd och kreativ kraft och det som händer på marknaden i dag är att kunderna efterfrågar både den strategiska kommunikationen och genomförande kraften, så det känns kul att gå in i det, säger Peter Erikson.
 
Peter Erikson har en gedigen erfarenhet inom pr-branschen och har tidigare bland annat varit vd för Rikta kommunikation samt Grayling. Sedan i höstas är han tillförordnad kommunikationschef för TCO men driver samtidigt konsultbolaget Erikson Outlook.
 
Förutom Peter Erikson består Hero Kommunikations advisory board, som heter Hero Trust, nu av HiQs vd Lars Stugemo, Pafs relationsdirektör Inger Holmström, som tidigare varit kommunikationsdirektör i Vattenfall och Svenskt Näringsliv samt ledarskaps- och organisationskonsulten Elisabeth Hjärne.
 
– Tanken är att jag ska vara bollplank åt ledningen för att få till ett utifrån-, kund- och branschperspektiv, och där är det en fördel att man suttit som vd på en av de större byråerna tidigare men också att man är oberoende och fristående i dag, så det går att ge en ärlig bedömning av hur marknaden och byråbranschen utvecklas. Branschen är i snabb förändring och det är viktigt med byråer som lyssnar och fångar upp dagens och morgondagens krav från kunderna. Det har Hero visat sig vara duktiga på, säger Peter Erikson.
 
När får TCO en ny kommunikationschef?
– De har precis inlett en rekryteringsprocess och det handlar nu om att ta fram en kravspec på en ny kommunikationschef. Men jag kommer vara kver över sommaren till det att någon ny har tillträtt.
 
Hero Kommunikaton ökade byråintäkten ifjol med 20 procent, till 12 miljoner kronor. Omsättningen landade på 16,5 miljoner kronor, en ökning med 40 procent jämfört med 2011.