Det är Philip Eide som går över till Greenely efter fem år som marknadschef på budtjänsten Foodora.

–  Jag kommer att vara kommersiellt ansvarig och marknadsansvarig. Jag har hand om varumärket och kommunikationen och ska hjälpa till att utveckla bolaget och få ut det i Norden och resten av Europa, säger Philip Eide.

 Greenelys app är tänkt att vägleda konsumenterna i hur de ska använda el och avgöra vilka avtal som är lämpligast.

 –  Det är en vinn-vinn-vinn. Vi hjälper samhället genom att visa hur användarna ska använda el. Väldigt många hör av sig nu. De har ingen riktig koll på hur elen funkar och hur mycket de använder. Med appen kan man på timnivå ser hur mycket man använder, säger Philip Eide, och lägger till:

 –  Nummer två är att många tror att de har timavtal och kan använda billigare el på kvällen. Men tyvärr har de flesta månads- eller dagsavtal och då spelar det ingen roll hur man använder elen.

 Greenelys app ska annars kunna ge en jämnare elanvändning.

– Tanken är att användarna ska tanka elbilen på natten när elen är billig. Det intressanta är att fler elbolag gör det möjligt att sälja elen när det är som dyrast. Tänk 100 000 elbilar som går att tanka ut på dagen. Det skulle ge stabilare och billigare elpriser.

Philip Eide berättar hur han fick jobbet.

–  De approcherade mig i somras med ett erbjudande man inte kunde säga nej till, särskilt när det är så intressant med el.

Vad får du för lön?>
–  En marknadsmässig.