Tidigare har grundaren Joakim Johansson drivit byrån, och han kommer finnas kvar men koncentrera sig på metod- och produktutveckling.
Viktor Nyberg berättar:
– Vi började prata förra året (2021) på vårkanten och så har jag haft en roll som projektledare och jobbat tätt med Joakim. I slutet av förra året fick jag frågan om jag ville ta på mig att bli byråledare. Jag blev chockad, men också glad eftersom det är så spännande att jobba på Great Beyond. Byrån har ett starkt cv när det gäller valrörelser och det är så klart något vi ska fortsätta med.
Hur ska du utveckla byrån?
– Det blir ingen revolution. Det ligger i byråns DNA att hjälpa samhällsnyttiga aktörer och den kursen ligger fast, säger Viktor Nyberg och utvecklar:
– Det har aldrig varit så enkelt att organisera människor som i dag. Alla har en smartphone och är uppkopplade 24/7. Baksidan på myntet är att väldigt få organisationer ligger långt framme och drar nytta av potentialen som finns. Där ser vi en enorm potential. Men det är också vår största utmaning att påvisa vilken skillnad man kan åstadkomma med konsekvent digital utveckling och våga testa nytt.
Här lyfter Viktor Nyberg fram Great Beyonds systerbolag Toolbuilders som utvecklar digitala kampanjverktyg.
– Det är såvitt jag vet det enda bolaget i Norden som är renodlat på kampanj-tech. Det innebär att vi kan kravställa verktyg vi vill ha och att vi kan initiera utvecklingsprojekt. Annars sitter man i ett läge är man måste upphandla teknik hela tiden och inte sällan från USA-baserade bolag som har alla sina data lagrade där, under amerikansk lagstiftning med allt det innebär ur integritetsperspektiv.
Vilka verktyg kommer att användas i valet 2022?
– Digitalt valarbete av handlar inte främst om att dela snygga bilder utan det är en fråga om organisering. Det intressanta är att det med digitaliseringen går att samla hundratusentals människor och bygga ett väloljat maskineri med sms, telesamtal, smart annonsering och e-post. Att med gräsrötter bygga en stor organisation som kampanjar för att de idéer, värderingar och förslag ett parti står för ska vinna är oslagbart. Det är också 100 procent görbart.
Vad ska ni bygga på sikt?
– Vi ska alltid ligga i framkant med digitala verktyg och digital metodutveckling. Vi ser att vi måste bygga oss självständigt med egna möjligheter att samla människor. När till exempel Apple införde IOS14 innebar det att användarna kunde begära att inte bli spårade av Facebook. Det ställer till det för marknadsförarna. Den sortens tvära kast från tech-jättarna gör att man behöver kunna äga och kontrollera sin egen infrastruktur och data.
Vad får du för lön?
– Den är helt okej.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...