I en podcast ska TCOs tankesmedja Futurion bland annat diskutera företags övervakning av medarbetare som jobbar hemma till följd av corona.

Podcasten heter Datadriven – om integritet i arbetslivet och produceras i samarbete med Mattias Beijmo, digitaliseringsexpert, författare och Aftonbladet-skribent. Fem avsnitt är planerade i en första omgång.

Ann-Therese Enarsson, chef för Futurion, förklarar syftet med podcasten:

– Vi ser ju att övervakningen ökar generellt med teknikutvecklingen. Och inte minst inom distansjobbande där det nästan har exploderat. Enligt Gartner använder 80 procent av företagen övervakning och man förutspår att det ökar, säger hon och lägger till:

–  Det är oklart hur det ser ut i Sverige, men vi vet att några av de störst aktörerna inom övervakning är svenska och vi har många internationella bolag så det finns ingen anledning att tro att övervakningen är lägre i Sverige.

Med särskild programvara, ska arbetsgivare kunna registrera knapptryckningar och göra slumpmässiga skärmdumpar. Det går att se hur medarbetare rör sig med sina telefoner.

– Övervakningsmöjligheterna är ofantliga och som vanligt går tekniken före lagstiftningen så vi kände att det var dags att ta en diskussion om hur vi ska ha det.

Ann-Therese Enarsson ger exempel:

– Ett företag i Nederländerna sa till sina medarbetare att de fick jobba hemma men alltid måste ha mikrofonen och skärmen på så att de skulle gå omkring och störa varandra som en vanlig dag på jobbet.

Även om frågan vem som har rätten till data som genereras av medarbetare som jobbar på distans vill Futurion ta upp.

– Om data är nya guldet, borde data som medarbetare generar också vara det nya guldet för fackförbunden, säger Ann-Therese Enarsson och sammanfattar:

– Hur ska det stå i kollektivavtalen? Var grå gränserna? Vet jag som medarbetare hur övervakad jag är? Diskussionen måste upp på bordet.

Vad hoppas ni får ut av er podd-investeringen?
– Vi hoppas att få upp diskussionen. Och bygga kunskap och medvetenhet i frågan.

Vilka hoppas ni på som lyssnare?
 – En bred intresserad allmänhet och facklig aktiva.

Hur gör ni för att få lyssnare?
 – Vi syns i sosocala medier.