450 miljoner mellan 2014 och 2017 kommer att gå till arbetet för att förebygga och stoppa kroniska sjukdomar. En nationell strategi ska utarbetas och en årlig handlingsplan för att förbättra vården.

Arbetet ska drivas av "högnivågrupp" som består av sjukvårdsproffs och patienter. Gruppens viktigaste uppgift blir att vägleda regeringen.

följande personer har bjudits in i högnivågruppen
Hans Karlsson (SKL)
Lars-Erik Holm (Socialstyrelsen)
Johan Carlson (Smittskyddsinstitutet)
Måns Rosén (SBU)
Marie Wedin (Sveriges läkarförbund)
Sineva Ribeiro (Vårdförbundet)
Ingrid Burman (HSO)
Eva Träff Nordström (SFAM)
HSD-nätverket  har ombetts utse tre representanter för tre olika landsting.


 
Tonchi Percan

Artikeln har korregerats efter första publiceringen. Johan Carlson är generatldirektör på Smittskyddsinstitutet och ingen annanstans. red.