På scenen för DJ Battle står färgglada, sprudlande människor och leder den smått extatiska församlingen. Få andra tillfällen under Almedalen har jag sett så många människor, så laddade och så energiska, som på denna tid och plats. Allt förarbete som ligger bakom alla debatter och seminarier ska här kokas ned till en explosion av fysisk urladdning.
Men i Almedalen laddar man inte ur. För det är en dag imorgon också. Själv inleder jag dagen med en paneldebatt på Dagens Industri där disruption och innovation tas upp.
Därefter går jag till en paneldebatt som bygger på en teaser inför en rapport om framtidens media som Mikael Törnwall på H+K Strategies har skrivit. Även här kommer debatten in på innovationsfrågor.
När Ericsson skulle lansera Bluetooth var det ingen som förstod hur Bluetoothtekniken skulle användas. Samma sak var det med Facebook för några år sedan, ingen visste hur tekniken skulle tillämpas och vilken innebörd det skulle få.
Almedalen är ett forum där innovationer av olika slag ska få fäste i verkligheten och hitta en nytta, ett sammanhang. Detta förstärks när näringslivet i allt högre utsträckning söker sig till Almedalen.
Almedalen är en del i en större värdekedja. Kunskap, tankar, och idéer som är sammansatta i företag eller organisationer slussas hit, de tumlas igenom maskineriet, och kommer ut i andra änden i nya skepnader och konstellationer. Jag har nog aldrig varit på en plats där så många olika branscher och segment kommer så nära varandra.
Almedalen blir ett medium för förändring tack vare dess sociala sammansättning. Detta är en högintensiv social plats där människor möts under olika former, alltifrån mingel och DJ Battle till paneldebatter. Många länder har anledning att avundas denna geografiskt säregna plats.
Utan smältdeglar så förblir goda innovationer och idéer parkerade i sina stall. Genom att intensifiera korsbefruktningen mellan discipliner och branscher utvecklas samhället. Jag vill ha mer av Almedalen. Små Almedalensatelliter överallt.
Gustav Ceder, konsult och debutant i Almedalen
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...