• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

06 Aug 2021

Pr-konsulten bakom Kavla ner-kampanjen: Komm uppmanar till medicinskt experiment

Andreas Sidkvist driver egen pr-byrå, men också kampanjen Kavla ner, som är ett svar på kommunikationsbyråernas inom Komms uppmaning till covid-vaccinering, Kavla upp. Han har fått massiv kritik för sin kampanj efter en artikel i Aftonbladet och överväger nu att lämna ett av sina företag. 

Andreas Sidkvist driver egen pr-byrå, men också kampanjen Kavla ner, som är ett svar på kommunikationsbyråernas inom Komms uppmaning till covid-vaccinering, Kavla upp. Han har fått massiv kritik för sin kampanj efter en artikel i Aftonbladet och överväger nu att lämna ett av sina företag.

En av kritikerna är Kekst-konsulten Lars Lindblad som på Facebook har pekat ut Andreas Sidkvist som ”foliehatt” och som omedelbart ”borde bannlysas från all offentlig verksamhet”.

Vad tänker du om kritiken du får för Kavla Ner-kampanjen?
”Det visar det som är problematiskt just nu, att man inte får kritisera vaccineringen, rekommendationerna eller covid-passen. Gör man det är man en galning, foliehatt eller en konspirationsteoretiker och ska straffas och helst avskedas. Det är allvarligt att man inte få föra en debatt och ännu allvarligare att man censurerar forskare och läkare som är kritiska och tycker att man borde stoppa vaccineringen”, säger Andreas Sidkvist.

Det handlar väl inte bara om att du kritiserar, du uppmanar ju också till att riva ner information från myndigheter?
”Det handlar om att stoppa restriktionerna. Jag anser att de allmänna restriktionerna, som munskydd, att folk inte ska få gå i skolan, utöva idrott och träffa vänner och bekanta är skadliga så jag ser det som civil olydnad. Om man ser något och upplever det som skadligt eller väldigt fel, har man rätt att använda civil olydnad som en aktion, som plogbillsaktivisterna eller Rosa Parks. De använde olagliga metoder men hade moraliskt rätt”.

Hur ser du på att det en pr-kollega vill bannlysa dig som pr-konsult?
”Det är ett tydligt exempel på samtalsklimatet för alla som vill ha en kritisk debatt och använda sina demokratiska rättigheter. Han är en del av den totalitära och auktoritära utvecklingen jag vill protestera mot med Kavla ner. Jag ser också att han inte bemöter argumentet att vaccinerna inte är säkra. Det är lite häxjakt”.

Hur ser du på att kommunikationsbranschen via Komm har orkestrerat Kavla upp-kampanjen?
”Har de självständigt kommit på det må det så vara. Det finns liknande rörelser i andra länder där kändisar agerar för vaccinering. En anledning att det görs nu är att de här vaccinerna inte är godkända fullt ut och har ett villkorat försäljningstillstånd. De uppmanar unga att ta del av den sista Fas-3 eller Fas 4-studierna och det är problematiskt när vaccinen har biverkningar”, säger Andreas Sidkvist, och lägger till:

”Som kommunikationsbranschen agerar nu är inte etiskt försvarbart. Men nu verkar de agera i någon tro att det de gör är det enda rätta och riktiga, men det är problematiskt att de inte tar reda på mer fakta. Nu uppmanar de unga att ta vaccin som har biverkningar, det är helt tabu för mig, det var därför jag skapade Kavla ner. Det krävs samtycke för att delta i ett medicinskt experiment”.

Vad är nästa steg för Kavla ner?
”Nu när jag är bannlyst och smutskastad får jag fortsätta att driva kampanjen. Jag känner att jag måste agera. Medierna borde granska vilka som tjänar pengar på det här. Mitt mål är att få fler att våga säga ifrån och protestera och inte acceptera att unga tar de här sprutorna”.

Hur påverkar ditt engagemang i Kavla ner din verksamhet som pr-konsult?
”
Hittills har jag mestadels fått massor av pepp och kärlek. Ett av mina företag som jag arbetar mest med nu kanske jag behöver lämna, men det är det i så fall värt.

Vilket företag gäller det?
”Det är Kadunk som jag driver ihop med min kompanjon Susanna Elfors. Vi driver ett community med över 100 000 svenskar som vill semestra hållbart med tåg, Tydligen så blev många upprörda på mig när de läste smutskastningen om mig i Aftonbladet. Så eventuellt blir det så att jag lämnar företaget. Men det är inte klart ännu”.

  • Kekst-konsult vill bannlysa pr-kollega efter ”kavla ner”-kampanj

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Affärercorona

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-12, 06:46

Sverige drar ner på lobbyister i USA

De svenska företagen ökar sin lobbyspendering i USA men minskar antalet lobbyister.

Affärer
2025-11-11, 08:54

Medieköpen ner under mediebyråernas viktigaste månad

Oktober är traditionellt den månad då mediebyråerna köper mest reklamutrymme åt sina uppdragsgivare. I år minskade köpen, dock marginellt. Det visar Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Affärermedier
2025-10-31, 06:02

Prioritys nya vd prioriterar tydlighet

Pr-byrån Priority har anställt en riktig byråräv som ny vd. Högst på agendan står att tydliggöra byrån.

Affärerpr
2025-10-30, 10:44

The Swedish Thing blir byrå för civilsamhället

The Swedish Thing, startade 2023 som en pa-byrå med S-stämpel. Nu tar byrån en ny position som det som kan vara Sveriges första civilsamhällesbyrå.

Affärerlobbyingpr
2025-10-29, 07:28

Donald Trump gör LO rikt

Med USA president Donald Trumps politik fick den fackliga centralorganisationen LO ett uppsving i sin finansportfölj under 2024.  

Affärerarbetsmarknad
2025-10-27, 05:29

Fredrik Reinfeldt halverar intäkterna – ökar marginalen

Den förra statsministern och partiledaren (m) Fredrik Reinfeldt halverade intäkterna i sitt konsultbolag under det senaste räkenskapsåret (brutet 1 april) men ökade vinstmarginalen.

Affärer
2025-10-21, 05:31

Omsättningsrekord men fortsatt förlust för Omni

Schibsteds nyhetsaggregator Omni har inte gått med vinst sedan 2020. Men under 2024 slog företaget i alla fall omsättningsrekord.

Affärermedier
2025-10-14, 08:23

Mediebyråerna ökar köpen – men traditionella medier tappar

Efter fyra månader med minskade köp av reklamutrymme ökade medlemmarna i Sveriges Mediebyråer sina investeringar under september. Men ökningen ligger hos de nya digitala kanalerna.

Affärermedier
2025-10-13, 10:25

PPP-partner blir fotbollskom-chef – startar byrå

En tidigare vd för en pr-byrå och en partner i byrånätverket PPP, kliver in som tillförordnad kommunikationschef för Svensk Elitfotboll och passar på att starta en egen byrå.

Affärerarbetarrörelser
2025-10-13, 10:12

Spansk byrå köper nederländsk some-byrå med kontor i Stockholm

En global social first-byrå, grundad i Madrid, köper den nederländska sociala medier-byrån Teams5pm, som finns på plats i Stockholm.

Affärer
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Papperskoncerner sparkar kommunikatörer
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Sex nya i SDs styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram