• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

10 Aug 2022

Filmer på arabiska ska visa skillnader mellan partierna

Mediehuset Alkompis visar inför valet filmer som förklarar skillnader mellan de åtta riksdagspartierna för väljare med arabiska som modersmål.

Filmernas släpps på fredag, denna vecka. Filmerna är på arabiska men har svenska undertexter.

–  Våra följare efterfrågar tydlig och saklig information om partierna och vad de står för, berättar Allkompis vd Julia Agha och lägger till:

–  Det är ett demokratiskt problem att det finns väljare i Sverige som inte förstår skillnaden mellan de olika partierna. Det kan bero på en rad orsaker, inte minst språkhinder, men oavsett orsak så blir resultatet detsamma – att om man är osäker så riskerar man i högre utsträckning att bli utsatt för yttre påverkan i stället för att fatta ett eget beslut. Eller i värsta fall så avstår man helt från att rösta, säger Alkompis vd Julia Agha.

Sedan 2018 har andelen beviljade medborgarskap i Sverige ökat med nästan 165 000 vuxna personer. Därtill tillkommer 130 000 personer som inte har svenskt medborgarskap, men som ändå får rösta i region- och kommunfullmäktigevalen. En stor andel av dessa har arabiska som modersmål och behöver information om vad som skiljer partierna.

Men den bakgrunden återuppväcker Alkompis sin kampanj Jallarösta från 2018.

– Men den här gången gör vi explainerfilmer med Linda Janabi som programledare, berättar Julia Agha.

Alkompis har enligt egen uppgift runt 400 000 unika besökare per månad.

Alkompis huvudkanal är Youtube.

–  Vi har också en extremt stor Facebooksida, och finns även Instagram och Tictoc.

Hur många hopas ni ska se filmerna?

–  Våra nyhetssändningar har omkring 40 000 visningar om dagen. Något sådant skulle jag tro per avsnitt. Vi kommer så klart att mäta i slutet av kampanjen.

 Vilka frågor är viktiga för er publik?
–  Jobb & arbete är nästan alltid den mest intressanta frågan, tätt följd av bostad och självklart asylfrågor.

Samtliga partiledare finns med respektive film. Utöver det annonserar Socialdemokraterna, Centerpartiet, Moderaterna och Vänsterpartiet på Alkompis.

 

  • Fler arabisktalande röstar på SD än M – S dominerar stort

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

medier

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-09-16, 14:12

Rippler-konsult blir hälsoredaktör

Add Health Media värvar en chefredaktör från pr-branschen.

arbetarrörelsermedier
2025-09-15, 05:22

Kvartal dubbelvärvar från Expressen

I sin plan att konkurrera ut en av Sveriges största dagstidningar har nättidningen kvartal gjort en dubbelvärvning på Expressen.

arbetarrörelsermedier
2025-09-10, 12:33

Proteststorm inför Anders Holmbergs intervju med Rysslands ambassadör

SVT-programmet 30 minuter ska intervjua Rysslands ambassadör i Sverige Sergej Beljajev. ”Hur fan tänker SVT”, säger Peter Ingvarsson, som organiserar upproret Ryssland ut ur Ukraina. 30 minuters programledare Anders Holmberg ger svaret.

medier
2025-09-09, 14:58

Över 100 nominerade i Inbox Awards

Med en vecka kvar av nomineringstiden har det kommit in över 100 bidrag till den nya utmärkelsen Inbox Awards som korar Sveriges bästa nyhetsbrev.

medier
2025-09-03, 08:31

Dagens Industri flyttar tv från Expressen till Nasdaq

Från och med 2026 ska Dagens Industri sända sin tv-kanal Di TV från Nasdaq i Stockholm, kanske som ett sätt att möta konkurrensen från EFN.

Affärermedier
2025-09-03, 08:14

Dagens Media tappar chefredaktören

Branschtidningen Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström slutar.

medier
2025-09-03, 06:21

Förslut första helåret för Impact Loop

Medieföretaget Impact Loop, som bevakar den framväxande impact-branchen, gick med miljonförlust under sitt första hela räkenskapsår, 2024.

Affärermedier
2025-08-27, 06:10

LOs mediehus på plus –vd-fallskärm och annonstapp tynger

Den fackliga centralorganisationen LOs mediehus vände till vinst under 2024 men tyngs av tapp av annons och prenumerationsintäkter samt en vd-fallskärm som vecklades ut.

Affärerarbetsmarknadmedier
2025-08-26, 08:32

Dagens Arbete från rött till svart

Tidningen Dagens Arbete, som drivs av de tre fackförbunden IF Metall, GS och Pappers, vände en förlust till vinst under 2024 efter en digitalisering och vakanssättning av tjänster. Det framgår av bokslutet för 2024.

Affärerarbetsmarknadmedier
2025-08-20, 17:24

SvD håller exklusiva ”utvecklingssamtal” med statsråden

För en exklusiv skara håller Svenska Dagbladets ledarredaktion utvecklingssamtal med tre av regeringens stadsråd.

medierpolitik
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Trio äntrar Reform Society
  • Hon tar över som vd på Geelmuyden Kiese
  • Proteststorm inför Anders Holmbergs intervju med…
  • Sex nya i MPs styrelse
  • S samlar storstädernas hövdingar för pressträff

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram