• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

23 May 2025

Veckans Brief: Byråerna drar in över 100 miljoner på life science – Apoteken vinner position med kommunikation

VECKANS BRIEF. I utgåva 17 för år 2025 djupdyker Veckans Brief i byråernas life science-affärer. Vi pratar med apoteken om hur de riggar och utvecklar sin kommunikation. Dessutom träffar Veckans Brief pr-byrån Année och Vänsterpartiets nya kommunikationschef. Detta och mycket mer.

Veckans Brief är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin. Det utkommer sedan 2009 och kommer varje vecka, 40 gånger per år. Här är innehållet i utgåva 17, 2025.

ledare
”Det klarnar i byrålandskapet – stormvarning hos Svenskt Näringsliv”

affärer
Paraplyer och driv kickstartar Année
Bursons framgångsrecept: corp och snällhet
Wings kör igång talangprogram
100-200 miljoner på life science – byråerna tror på mer

kund
Energimyndigheten jagar innehåll – lampmärke väljer kombyrå

case
Apoteken vinner position med kommunikation
Vänsterpartiets nya komchef prioriterar inför valet
Kryddad pr gav Matsmart guld

medier
Anna-Karin Hatt och SD gör upp på FB

undersökning & analys
Konkursade Skop dök upp i Norstat-undersökning

verktyg & metoder
​​Pr-byrå släpper ai-assistent för Almedalen
Experter bakom kommunikatörernas ai-assistent
TT gör film av pressmeddelanden

bransch
Så blev marknadsföreningen i Stockholm hela Sveriges
SVERIGES KOMMUNIKATÖRER: Inget avtal med Akavia

externt
UNDERSÖKNING: Fördelarna med sociala medier
Provoke utser Afrikas bästa byråer

arbete
GK-duon som gräver guld i Indien
Från kassaapparat till algoritm – kunderna bestämmer
M-konsult går till nyhetsbyrå – Paues vinner o tappar konsult

jobba effektivt
Hur transformerar man data till kommunikation, John Milburn

spaning
HÄNT PÅ NÄTET: Klarnas ai-vd – mystiska Jony Ive

kalendarium
Hållbarhetskonferens och ai-driven kommunikation på agendan

namn
Anders Eriksson, Jan-Olof Jacke, Jacob Wallenberg, Daniel Bergsten, Staffan Bruzaeus, Marie Schjölin, Seán Canning, Carsten Carlsson, Jonas Eriksson, John Lofterud, Sophie Jansson, Nyamko Sabuni, Hampus Knutsson, Filippa Bolz, Ahmed Abdirahman, Edit Künstlicher, André Johansson, Alf Karlsson, Ella Bohlin, Anders Bergman, Anders Blanck, Tobias Nilsson, Marie Wickman Chantereau, Annika Wallenskog, Jakob Tellgren, Fredrik Larsson, Sara Arborén, Carolin Wiken, David Häggå, Tove Widemar Gerdin, Sofia Söderqvist, Anna Herdy, Agnes Stuber, Anne Linnea Holmstrøm, Richard Tellström, Fredrik Eriksson, Kicki Högberg, Mikael Nilsson, Anna-Karin Hatt, Henrik Åquist, Malin Appelgren, Hanna Öster, Caroline Thunved, Sara Perers, Katarina Gold, Dan Vesterberg, Walter Westerlund, Per Norell, Peter Carpelan, Fredrik Reinfeldt, Jonathan Segerström, Karin Algell, Ibrahim Baylan, Natalie Sial Berkman, Karolina Skog, Joakim Stenberg, Cecilia Skingsley, Kajsa Olofsson, Tomas Nordenskiöld, Daniel Ingmo, Erik Nilsson, Tina Hogevik, Camilla Bergvall, Maiya Tebäck, Therése Lindgren, Anna-Lena Bohm, Gina Azaric, Kristoffer Stenqvist, Peter Jannerö, Fredrik Sköld, Fredrik Wastenson, Ulrika Sundblad, Fredrik Kullberg, Josefin Lundmark, Karolina Åhs Karlsson, Robert Arvidsson, Stina Liljekvist, Stina Sandell, Per Holgård, Staffan Ekstam, John Milburn, Karin Bäcklund, Erik Boltjes, Sebastian Siemiatkowski, Jony Ive, Sam Altman, Emanuel Karlsten, Bad Bunny, Billie Eilish, Rosalia

saker
Paues Åberg, Sveriges Kommunikatörer, Almega, Svenskt Näringsliv, Tidningsutgivarna, Bonnier News, Dagens Nyheter, Dagens Industri, Expressen, Readly, Année, Narva, Rejlers, Nobia, Logistea, Klövern, Norvestor, Noa, Åkestam Holst, Ignite, Position Green, Workiva, Hallvarsson & Halvarsson, Safir, Diplomat, Fogel & Partners, EFN, Handelsbanken, Burson, BCW, Hill + Knowlton, WPP, Startpoint Advisory, Mondelez, Tre, Carlsberg, Wings PR, Klarna, Järvaveckan, EditK, Centerpartiet, The Labyrinth, Mørland & Johnsen, Nemec+Chvatal, Rud Pedersen, Reform Society, Gullers Grupp, Bellbird, LIF, Aura, BCG, McKinsey, Westander, AtrimusRx, Geelmuyden Kiese, Paritee, Ahead Group, Folkhälsodalen, Energimyndigheten, Watt & Weke, Joan Comms, Team5pm Nordics, Prime Video, SPP, Visma, Gymgrossisten, Bjuvs kommun, Kronans Apotek, Apoteksgruppen, Apotek Hjärtat, Cure Media, JMWGolin, Ica Reklam, Wenderfalck, Vänsterpartiet, Flamman, Socialdemokraterna, Ica, Matsmart, Differ Agency, SVT, Långbro Värdshus, Go’ Morgen Danmark, TV2, Systembolaget, Hjärt-Lungfonden, Vattenfall, Sverigedemokraterna, Spelinspektionen, SEB, Djurens Rätt, Kvinna till Kvinna, Bixia, Unicef, Röda Korset, Norstat, Näringslivets regelnämnd, Kommunikationscoachen, TT Nyhetsbyrån, Storykit, Marknadsföreningen i Sverige, Marknadsföreningen i Stockholm, Marknadsföreningen i Göteborg, Marknadsföreningen i Malmö, Halland (marknadsförening), Akavia, Unionen, Dik, Social Media Examiner, Provoke Media, Retroviral, We Communications, Blast Burson, Clockwork, Razor, Edelman, Glass House PR, Irvine Partners, Ethicore, ICCO, FN, Shopify, Meta, Tiktok Shop, Streetstyle, Depart.a.mental, Instagram, Tiktok, Facebook, YouTube, Shein, New Republic, Verifiera, Cowi, Eolus, Priority Impact, Priority Group, Kraftkvinnorna, Svensk Cykling, A Beautiful Soup, Branschkansliernas Service, Modernista, Bindefeld, Abby Priest, Fiat, Agera PR, SvD, Dagens Samhälle, Dagens Media, Medieföretagen, Sveriges Annonsörer, Telia, Kry, Dometic, NCC, Svenska Spel Sport & Casino, Obos, Trygg-Hansa, Elgiganten, Liseberg, Skandia, Holmen, Lantmännen, McDonalds, Ulv AI, Nike, Foreo, Airbnb, OpenAI, io, LoveFrom, Apple, Bloomberg, Google DeepMind, Omni, XAI, Notion, Anthropics, Manus, WhatsApp, Real Madrid, FC Barcelona, Manchester United, NFL, Netflix, Unicef Global, UK Government, mediepodden

Prenumerera via http://dagensopinion.se/veckans-brief/
eller mejla prenumerera@dagensopinion.se så ordnar vi det enkelt via faktura.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

veckans brief – senaste utgåvan

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-09-19, 09:27

Veckans Brief: Holländare utmanar Kantar i Sverige – Så säkrar jättarna sitt anseende

VECKANS BRIEF. I utgåva 28 för år 2025 djupdyker Veckans Brief i frågan om hur stora svenska företag bedriver sitt anseende-arbete. Vi intervjuar insamlingsprofilen som ska lyfta RFSU, går igenom handboken för alla som vill influera i valet 2026. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-09-12, 09:14

Veckans Brief: Regis undersökningar till salu – Premiär för valpanelen

VECKANS BRIEF. I utgåva 27 för år 2025 sjösätter Veckans Brief panel med experter som har sett och jobbat med valrörelser från insidan. Ambitionen är...

veckans brief – senaste utgåvan
2025-09-05, 09:20

Veckans Brief: Sveriges största digitalbyråer – Presschefsrollen 2025

VECKANS BRIEF. I utgåva 26 för år 2025 kartlägger Veckans Brief affärerna för 100 av Sveriges största digitalbyråer. Sex tunga presschefer berättar hur rollen utvecklas och hur mediekontakterna sköts. Veckans Brief kan också berätta om Socialdemokraternas spinndoktor som kliver in i rampljuset och om Förvarets komchef som figurerar i ett undersökningsföretags pr-kampanj. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-08-29, 09:01

Veckans Brief: Sveriges största byråkoncerner – Krisexperterna om SJ-härvan

VECKANS BRIEF. I utgåva 25 för år 2025 kartlägger Veckans Brief Sveriges största byråkoncerner. Vi berättar vem som blir Försäkringskassans nya kommunikationschef, om Sifo-chefens comeback. Krispanelen djupdyker i SJ-härvan. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-08-22, 08:21

Veckans Brief: Novus snodde konkurrentens domän – Allra-grundaren sågar pr-byrån

VECKANS BRIEF. I utgåva 24 för år 2025 berättar Veckans Brief om Novus domän-stöld, sätter oss ned med byrån som fick uppdraget från Northvolts nya ägare, kollar under huven på Electrolux nya globala kampanj och bjuder på intervju Allra-grundaren som berättar om hur Allras pr-byrås ”usla råd”. Detta och mycket mer.  

veckans brief – senaste utgåvan
2025-08-15, 08:31

Veckans Brief: Ai-verktygen som gäller i höst – Konsten att få in sin fråga i valrörelsen

VECKANS BRIEF. I utgåva 23 för år 2025 pratar Veckans Brief med ai-experterna om vilka verktyg som är bäst just nu. Vi går igenom hur man som företag eller organisation får in sin fråga i valrörelsen och Hänt-spanarna går igenom sommarens största internethändelser. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-07-03, 09:46

Veckans Brief: Nästan helmörkat i myndighetens upphandling – Facit i Almedalen

VECKANS BRIEF. I utgåva 21 för år 2025 summerar branschproffsen årets Almedalsvecka. Veckans Brief gör ett försök att fånga årets Almedalsvecka i bilder. Vi berättar om Uppsalas upphandlingshaveri och hur en myndighet stormörkade upphandling. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-06-23, 12:33

Veckans Brief: Allt om Almedalen 2025

VECKANS BRIEF. I utgåva 20 för år 2025 gör Veckans Brief sitt traditionsenliga Almedalsnummer av Veckans Brief. Här finns allt Almedalsveckan 2025: De viktigaste personerna, hemliga middagarna, programanalys, seminarieguide och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-06-13, 09:47

Veckans Brief: Lagstiftningen som hotar kombranschen – Därför byter EFN chefredaktör

VECKANS BRIEF. I utgåva 19 för år 2025 går Veckans Brief igenom vågen av lagstiftningsinitiativ som enligt branschorganisationerna hotar kommunikationsbranschen. Vi pratar med Electrolux om företagets nya varumärkesstrategi och hur hypade Jellyfish ska lyfta Ellos. Dessutom djupdyker vi i EFNs värvningar och byte av chefredaktör. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-06-09, 08:28

Veckans Brief: Priolistan för kombranschens nya ledamöter * Experterna dissekerar strategin för Sverige

VECKANS BRIEF. I utgåva 18 för år 2025 intervjuar Veckans Brief kombranschens nya styrelseledamöter om vad de ska uträtta i branschen. Varumärkesexperterna dissekerar strategin som ska stärka Sverigebilden i utlandet. Det bjuds också på spaning från Socialdemokraternas kongress. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Trio äntrar Reform Society
  • Hon tar över som vd på Geelmuyden Kiese
  • Proteststorm inför Anders Holmbergs intervju med…
  • Sex nya i MPs styrelse
  • S samlar storstädernas hövdingar för pressträff

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram