JOBBA EFFEKTIVT. Influencer-byrån Inflys vd Johannes Gustavsson berättar hur du hittar rätt influencer för Tiktok och hur du undviker de värsta fällorna.

Hur ser hemläxan ut innan man börjar leta efter en Tiktok-influencer?
– Det är så enkelt, eller svårt, som att hitta en profil som är intresserad av ens produkt, tjänst, budskap eller åsikt. En glutenfri, ekologisk influencer kommer inte att prata om snabbmat. En miljöaktivist kommer inte prata om flygbolagets nya hållbarhetssatsning. En vänsterinfluencer kommer inte prata gott om högerpolitik. I den bästa av världar har vi redan koll på vilka influencers som gillar vårt varumärke.

Vad kännetecknar Tiktok-influencers jämfört med andra influencers?
– Innehållet går mycket snabbare på Tiktok än vad det går på andra plattformar. Där Instagram-influencers har kunnat breda ut sig i bildkaruseller och långa textstycken under bilderna, och nu också på Threads, finns en sekund att väcka uppmärksamhet och tre sekunder att övertyga publiken om att stanna kvar.

Vilka kriterier kommer till användning vid val av Tiktok-influerare?
– Följare spelar väldigt liten roll. Jag skulle istället kolla på visningar, gilla-markeringar, kommentarer och delningar. Det finns influencers med 5 000 följare som ändå når hundratals personer med varje klipp. Tiktok är algoritmernas land.

Vilka misstag kan man råka ut för?
– Samarbeten med influencers kommer alltid med en risk eftersom vi lägger vårt varumärkes förtroendekapital och goda rykte i en annan persons händer. Om personen hamnar i kontroverser eller skandaler kan mycket rasa även för oss. En annan fallgrop kan förstås vara att innehållet inte känns äkta för publiken, om utförandet ger dem anledning att tro att det här uttalandet bara handlar om att profilen fått betalt och inte att de genuint brinner för oss.

Hur undviker man misstag?
– Det är viktigt att titta närmare på profilens tidigare innehåll. Jag tycker personligen att man ganska snabbt kan bilda sig en god uppfattning om det här är en loose cannon eller inte. Det är också viktigt att ha en tydlig brief och ett avtal på plats. Det är sant att samarbetet blir bäst om influeraren får kreativ frihet i innehållsskapandet, men det betyder inte att vi inte ska vara skyddade. Har man koll på reklammärkning? Vilket datum kampanjen ska gå? Vem som ska bära ansvar om något går fel? Allt sådant måste finnas på plats.

Hur vet man att man väljer rätt / hur utvärderar man?
– Det finns olika sökverktyg som indexerar sociala medier-konton, som man kan använda för att söka på kategorier, till exempel Ekonomi/Finans eller Mat/Bakning. Utbudet är ganska begränsat för Tiktok. Exolyt är ett av få bra. Tiktok är också uppbyggt på communityn, som r #foodtok, och på det kan du söka i appen och hitta intressanta profiler. Jag är onekligen part i målet, men en idé kan ju också vara att jobba med en byrå eller agentur som kan ta fram listor på influencers som vi känner. Vi har tränat upp magkänslan länge.

fem snabba tips för att hitta rätt influencer för Tiktok
– Störst är inte alltid bäst! Välj profil efter innehåll och klokhet.

–  Följare spelar väldigt liten roll på TikTok. Gå på visningar och engagemang istället.

–  Lita inte på algoritmen! Organisk spridning kombineras bäst med betald marknadsföring.

–  Konsumera flödet själv! Ladda ner appen så kommer du få pejl på vilka profiler som är heta nu.

–  Be om hjälp! Sökverktyg, byråer, agenturer – eller din 12-åring som kanske har bättre koll än dig.