JOBBA EFFEKTIVT. Mi Ridell, föreläsare och expert inom kroppsspråk, berättar för Veckans Brief hur man utvecklar sitt kroppsspråk i digitala möten.
Först och främst bör man ha kameran påslagen, berättar Mi Ridell och hänvisar till en undersökning hon genomfört tillsammans med Demoskops vd Karin Nelsson:

– I Demoskops undersökning från december är det fortfarande många som har kameran av. Det är synd för då missar man det digitala mötets fördelar med att man ser varandras mimik och kroppsspråk.

Vilka saker är viktiga att tänka på?
– Att ha datorn placerad så att kameran hamnar i ögonhöjd. Nio av tio har datorn placerad på skrivbordet och då tittar de ner i kameran och deras näsborrar kommer då i fokus och en del av taket. Dels ser det inte så trevligt ut och dels så ’tittar man ner på’ den man kommunicerar med. Då upplevs man som ’von oben’. Den goda kommunikationen sker på samma nivå.

Det är också viktigt att titta in i kameran när man talar, enligt Mi Ridell.

– Vår stenåldershjärna vill gärna titta på den man talar med och tittar då på skärmen, men då blir blickriktningen att man tittar bort. Om man tittar rakt in i kameran som man gör på tv, då uppfattas det som om man tittar rakt på sina åhörare. Blicken är väldigt relationsskapande. Med blicken visar du andra respekt. Re = åter, spectare = titta.

Tänk på att visa de andra respekt när de talar. Le, nicka, visa att du hänger med.

Hur skiljer sig kroppsspråket i digitala möten jämfört med fysiska möten?
– Vår hjärna orkar inte med mer än cirka 20-30 minuter innan den blir trött framför skärmen. Forskarna talar om Zoom fatigue. Ta därför frekventa pauser, bryt upp med breakout rooms, en film, interaktion eller något annan.

De digitala mötena bör vara kortare än vanliga fysiska, berättar Mi Ridell.

–  Och i de fysiska mötena vet vi hur vi ska uppföra oss, så det behövs regler för hur just ditt digitala möte ska vara. Och en bra mötesledare och en tydlig agenda.

Finns det några profiler som är duktiga på detta som man kan hämta inspiration ifrån?
– Tänk tv. Hur gör de på tv? Jo, de tittar i kameran. De är närvarande och engagerade för att få med sina tittare. Får de inte det, byter folk kanal och det är likadant i de digitala mötena. Vi zoomar ut om de som talar är för tråkiga och oengagerade

fem snabba tips för att utveckla sitt kroppsspråk i digitala möten
– Förbered mötet genom att testa teknik och uppkoppling innan. Alltför många möten börjar med teknikstrul…

– Ha belysning framifrån så att du syns ordentligt. Alltför många sitter i alldeles för skum belysning.

– Tänk på vad du visar i bakgrunden så inte de andra tittar på vilka böcker du läser eller vilka det är på dina foton, istället för att lyssna och titta på dig. Var gärna personlig, men tänk på att de andra uppfattar allt i din bild.

– Tänk på att höja kameran i ögonnivå och tala rakt in i kameran.

– Tala något långsammare och tydligare men försök förbli engagerad och vara i närvarande.