JOBBA EFFEKTIVT. Karin Bäcklund, kommunikationsstrateg och pr-konsult på Not Just Cake berättar hur man som profil håller liv i sitt varumärke i sina sociala medier under sommaren.
– Idag är personliga varumärken inte enbart strikt kopplade till arbetsroller, utan man visar ofta upp en helhetsbild av sin person i sociala kanaler. Det gör det lättare att göra en smidig övergång till ett lite mer avslappnat och personligt innehåll under semestern, säger Karin Bäcklund och lägger till:

– Lägger man enbart ut innehåll som kopplas till sin profession behöver man anpassa sitt innehåll så det känns relevant i sommartider, till exempel ser man ju ofta, arbetsrelaterade, boktips som passar i hängmattan. Men det är inte heller fel att återanvända innehåll i brist på nytt, till exempel kan du kanske tipsa om tidigare poddavsnitt du gästat, lyfta dina fem mest lästa blogginlägg eller påminna om en rapport du tycker är intressant.

Hur ska man tänka kring kanaler under sommaren?
– Jag tycker att man ska fokusera på de kanaler som känns mest naturliga att använda under sommaren. LinkedIn använder jag själv betydligt mer sällan när jag har semester eftersom det är starkt kopplat till mitt arbete. Däremot använder jag Instagram betydligt mer eftersom livet blir mer bildvänligt sommartid.

Enligt Karin Bäcklund måste man anpassa innehållet efter målgruppen.

– När alla har semester behöver man hitta innehåll som passar då utan att för den delen helt lämna sin strategi på kontoret.

Hur får man folk engagerade?
– På samma sätt som vanligt, genom att skapa relevant innehåll för följarna. Fundera över vad dina följare är intresserade av under semestern och hur du kan skapa ett värde för dem.

Hur gör man för att sticka ut på ett bra sätt och inte fall in i normen?
– Det är ju lite av en 10 000-kronorsfråga, men det är alltid bra att ha en plan för vilken typ av innehåll och ha tänkt till redan innan kring vad du vill förmedla.

Vilka saker ska man absolut inte göra?
– Glöm som sagt inte bort din strategi bara för att det är sommar, även om innehållet kan anpassas efter en annan typ av vardag. Om du annars alltid lägger ut innehåll enbart kopplat till arbetsprestationer kan det bli lite konstigt om du helt plötsligt bara lägger ut bilder på fina blommor.

Karin Bäcklund lägger till:

– Lägg inte heller enbart ut samma typ av innehåll utan kom ihåg att en variation är bäst även på sommaren. Jag märker väldigt tydligt varje sommar att min hundrade strandbild på Instagram uppskattas betydligt mindre än vad de första gör, hur fina de än är. I år ska jag försöka bli bättre på att leva som jag lär.

Karin Bäcklunds sex snabba tips för att hålla liv i sina sociala medier i sommar
– Ha en tanke redan innan på vilken typ av innehåll du vill publicera

– Ha en plan för hur ofta du ska publicera

– Försök få till en variation av innehåll – inte enbart strandbilder

– Recycle, tipsa om gamla godbitar.

– Passa på att testa nya grepp och funktioner när du har lite mer tid – kanske dags att bli ett Reels-proffs eller en Tiktoker?

– Det är också helt okej att ta en paus från sociala kanaler under sommaren och njuta av ledigheten