JOBBA EFFEKTIVT. Lisa Kruse, grundare av kommunikationsbyrån Holy Comms, som erbjuder sina uppdragsgivare marknadsföring som en tjänst (Maas), berättar hur företag och organisationer kan använda en populärkulturell organiseringsmetod för att skapa effektivitet i en minskad marknadsbudget.
Lisa Kruse förespråkar att företag och organisationer drar inspiration från organisationskonsulten och Netflix-profilen Marie Kondo som är känd för sitt sätt att organisera i andras hem.

Metoden heter KonMari och går ut på att samla allt man äger, kategori för kategori och bara behålla saker som sparks joy (saker man verkligen gläds åt), förklarar Lisa Kruse.

– Många företag och organisationer behöver minska sin marknadsbudget på grund av det ekonomiska läget. Samtidigt har marknad vuxit till en viktigare del av affären de senaste åren. Om man då behöver minska sin marknadsbudget med 50 procent är det viktigt att man tar bort rätt saker, säger Lisa Kruse och fortsätter:

– Här kan man som företag eller organisation dra inspiration från Marie Kondo och lägga fram allt som ingår i marknadsbudgeten, kategori för kategori och titta på respektive del och ställa frågan om den levererar mot företaget eller organisationens ställda mål. Det hjälper företaget eller organisationen att identifiera och välja bort saker som är nice to have till fördel för saker som är need to have.

Processen kan ses som en inventering som hjälper företag och organisationer att tydliggöra vilken funktion en kanal eller produktion för att ett specifikt mål ska nås eller hur mycket resultat, ställt mot investering, den genererar. Det hjälper också företag och organisationer att skapa en bättre överblick av vad som finns ”i garderoben”.

– Det är ett sätt att säkra ’basgarderoben’ när företag och organisationer inte längre kan vara lika fria med sina investeringar i marknadsföring. Detta ser man oftare bland mindre företag och organisationer som med större omsorg månar om respektive produktion och kanal. De tittar på varje element för att hitta outnyttjad potential i varje kanal snarare än testa många saker samtidigt.

Hur ser metoden ut när marknadsförare använder den i praktiken?
– Det gäller att titta på rätt kpier. Ett exempel kan vara att titta på Facebook som kanal för ett företag eller organisation. Kanalen kanske genererar likes men levererar inte mot företaget eller organisationens övergripande affärsmål. Då kan det vara en typisk nice to have-kanal som ryker trots att den levererar enligt vissa kpier.

Vissa saker kan plockas bort enkelt andra måste utvärderas djupare.

– Kanaler kan vara inflätade i varandra och med andra insatser. Ett råd är att säkra målsättningen när man påbörjar processen och att denna är synkad med företagets primära mål. Marknadschefen bör ha samma mål som vdn.

Vilka är de största utmaningarna med metoden?
– Det gäller att inte tappa mixen. Du kan ha en kanal som fungerar mycket väl och där du känner dig trygg att investera mer i. Blir du procentuellt för investerad i en specifik kanal riskerar du att tappa allt om det sker förändringar på den kanalen. Många plattformar ägs av techgiganterna som driver sin egen agenda – det är viktigt att inte lägga alla sina ägg i deras korg, säger Lisa Kruse och fortsätter:

– En annan utmaning är att målgruppens beteenden förändras och det är därför viktigt att alltid analysera detta och vara redo att ändra sina investeringar.

Finns det något som aldrig ska kastas ut ur garderoben?
– Den gamla trotjänaren i marknadsplanen som alltid har funkat bör inte vara det första du kastar ut åtminstone.

Lisa Kruses fem snabba tips på hur företag och organisationer ska tänka kring en minskad marknadsbudget
– Skala ned för att kunna vara helt säker på exakt vad som driver maskineriet framåt och vad som bara är fluff ovanpå, eller roliga saker ni laborerar med.

– Bestäm vad företaget/organisationen ska vara bäst på – det kan vara en kanal, tonalitet eller något helt annat som differentierar företaget eller organisationen på marknaden.

– Gå inte i fällan att låta samma personer inhouse göra allt, men ha inte heller anställda som inte kan göra fler saker än en, om inte den där enda saken är central för företaget eller organisationen.

– Titta inte ned på fötterna medan du springer, lyft blicken och säkra att målet är rätt – och att du väljer rätt vägar dit.

– Håll stenkoll på marknad och konkurrenter, inte för att härma dem utan för att vara säkra på att företaget eller organisationen inte liknar dem för mycket – upptäck andra branscher, gärna helt annorlunda än din egen, och använd dem som musa istället.

Alex Mörén