Brookings har gjort en sammanställning över hur falska nyheter kommer till, påverkar läsare och hur socialpsykologisk forskning kan användas för att motverka dem i mediebranschen. 

Artikeln utgår från en forskningsstudie författad av psykologerna Melanie Green och John Donahue, utgiven av Journal of Media Psychology, 2011. Studien påvisar varför falska nyheter har sådan genomslagskraft.

studien utgick från två frågeställningar

Vill du läsa mer?

Mejla oss: prenumerera@dagensopinion.se

Vill du prenumerera?

Fyll i din namn och e-post här nedan

Är du redan en prenumerant?

Fyll i formuläret nedan

Tipsa dagens opinion

Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.

Lämna ett tips

Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.

Brookings: CNN visar att det går att motverka falska nyheters 2017-02-03T17:54:39+01:00 Dagens Opinion Dagens Opinion