Efter ett decennium i kylan kommer hon till slut in som byråvalskonsult på reklamköparorganisationen Sveriges Annonsörer.
Gunilla Bergh har det senaste decenniet jobbat upp sin byråvalsverksamhet Engage och deltar idag i flera av landets större pitcher. Dock har hon inte fått till något samarbete med Sveriges Annonsörer som samlar landets största köpare av reklam och kommunikation, företag såväl som organisationer. Sveriges Annonsörer har hittills upprättat ett exklusivt samarbete med byråvalskonsulten Max Aperia.

– Jag är otroligt glad över att få komma in, säger Gunilla Bergh.

Engage inleder ett brett samarbete med Sverige Annonsörer.

– Vi kommer att jobba som rådgivare och vara med och påverka föreningens pitchrekommendationer. Vi ska vara med i olika kommittéer och bidra.  Och vi ska också hjälpa Sveriges Annonsörers medlemmar med deras frågor om byråsamarbeten.

Sveriges Annonsörers medlemmar får via Max Aperia ett specialerbjudande. Nu får de en byråvalskonsult till att välja på.

– Vi kommer att finnas med som en del av Sveriges Annonsörers erbjudande. Vi kommer att bidra i upphandlingar i alla discipliner, både kommunikation, pr, media, tech och andra specialistdiscipliner. Dessutom kan vi både nordiska upphandlingar och offentliga upphandlingar, säger Gunilla Bergh.

Ungefär 30 procent av Engages affärer kommer från offentliga upphandlingar.

– Vi hjälper upphandlingsfunktionerna att skriva frågeunderlaget och matchar vad marknaden har att erbjuda med upphandlingen.

Det är ju en diskussion om låga priser i upphandlingar och byråernas svårigheter att höja sina timarvoden. Hur ser du på det?
– För de första ska de inte gå med i en upphandling där priset är den enda faktorn.

– Det andra är att det nuförtiden inte är tillåtet att sätt ett golvpris, ett lägsta pris. Förut kunde jag gå in och säga var det lägsta priset skulle ligga. Nu behöver vi hitta en upphandlingsmodell där priset är avgörande först i sista steget.

Gunilla Bergh ger fler råd till byråer som vill ha mer betalt i offentliga upphandlingar:

– Byråer behöver bli bättre på att granska kriterierna noga och inte delta i upphandlingar där priset är helt avgörande. Om man nu inte vill bli vald på att vara en lågprisaktör.

Och vidare:

– Jag ser vilket stort prisspann det är mellan en offentlig och en kommersiell upphandling. Sätter byrån ett för lågt pris i en offentlig upphandling måste byrån hämta hem timmarna på något sätt. Byrån kanske ha vunnit kunden, men förlorat samarbetet.