Kommunikations- och pr-rådgivarna Jerry Silfwer och Karin Bäcklund briefar om metaverse och hur kommunikatörer och opinionsbildare ska tänka kring det.
Metaverse är en gammal idé som fått tillbaka gnistan, berättar Jerry Silfwer.

– Tanken är att vi tillsammans skapar en digital värld parallellt med vår egen. Det kommer helt enkelt inte att räcka med att uppleva saker genom att stirra på platta skärmar. Teknologier såsom vr (virtual reality) och ar (augmented reality) lovar att ’släppa in oss’ på riktigt i den digitala världen i stället.

– Vi har redan kommit en bit på vägen och sett flera exempel på metaversum, påpekar Karin Bäcklund och lägger till:

– Ett exempel är Second Life som kom i så tidigt som i början av 2000-talet, ett annat är spel som Fortnite och, barnens favorit, Roblox. Det finns redan en virtuell ekonomi med en digital valuta och digital konst, NFTs.

Utvecklingen öppnar för en hel del kreativa tillämpningar, anser Jerry Silfwer.

– Ett område är gaming och att fysiskt befinna sig mitt i spelet. Eller glasögon som placerar innehåll från appar ovanpå det vi ser i omgivningen. Vardagsrum och kontorslandskap helt utan skärmar. Underhållning där vi själva aktivt deltar i handlingen. Virtuella butiksupplevelser, resor och shopping. Eller kanske distansmöten där våra avatarer möts upp för en rundtur av företagets digitala varumärkesvärld innan det viktiga mötet, säger han.

– Det finns bland annat en helt ny marknad av digitala produkter, där stora företag redan är på bollen. Nike har tex nyligen köpt det virtuella sneakerföretaget RTFKT för att snabbt kunna vara på plats i metaversen. Man kan såklart även tänka sig att upplevelseföretag ser sin chans, och här var Ving väldigt tidiga ute i Facebook Spaces där de arrangerade virtuella rundvandringar på olika reseorter. Som nämnts är kreatörer redan här för att sälja sin digitala konst, säger Karin Bäcklund.

Det som egentligen gör framfarten för metaverse svår att överblicka är att vi samtidigt måste räkna in två parallella teknikutvecklingar, Web3 och AI, poängterar Jerry Silfwer.

– Kanske får vi se dessa tre trender konvergera? Oavsett hur framtiden ser ut så kan vi konstatera att den digitala transformationsresan bara har börjat.

Så hur ska kommunikatörer och opinionsbildare tänka kring metaverse?
– Kanske blir det inte någonsin relevant för alla. Men det är definitivt något kul för kommunikatörer och opinionsbildare att sätta tänderna i om man vill vara på hugget. Precis som med allt nytt kommer vi först se de stora och de framåtlutade företagen, organisationerna och personerna agera här. Det finns fördelar och ett signalvärde i att vara snabbt ute på nya plattformar, även om det inte är något alla bör lägga resurser på, säger Karin Bäcklund.

– Kommunikatörer och opinionsbildare gör klokt i att behålla fattningen, vilket jag också har bloggat om, säger Jerry Silfwer och fortsätter:

– Frontlinjen är otroligt teknikintensiv och det är ännu inte dags för marknads- och kommunikationsavdelningar att vara med och investera.

– Vår egentliga branschutmaning är att vår grundnivå vad gäller digital kommunikation ligger alldeles för lågt, säger Jerry Silwer och uppmanar:

– Det finns ingen tid att förlora. Gå online-kurser. Följ nyhetsbrev. Läs artiklar. Det är digital first som gäller också framöver.

Karin Bäcklund ser flera drivande tech-aktörer prata om metaverse. Facebook inte minst men även Microsoft, Epic Games, Google, Amazon, Peic, Roblox och NVIDIA.

Jerry Silfwer ger sin bild av vilka aktörer som driver utvecklingen:

– Facebook, förstås. Facebook är utan tvekan ett framgångsrikt företag, men de tjänar dåligt med pengar per användare. Deras programmatiska annonsmodell är sofistikerad, men den har inte fått oss att börja älska reklam mer. Och Mark Zuckerberg får kritik från alla håll för den aggressiva användningen av användarnas data, och den kritiken vill han nog inte leva med resten av livet, säger han och fortsätter:

– Därför tittar Mark Zuckerberg på Apple just nu. Den ekonomiskt framgångsrika modellen med att bygga egen hårdvara med tillhörande digitala ekosystem måste vara oerhört lockande för Facebook. Så lockande att Facebook bytt namn på moderföretaget till “Meta” för att satsa på hårdvara och mjukvara för virtuella och augmenterade produkter. Mot Facebook i detta race står främst just Apple, tror jag. Apple har ett försprång, men Facebook är dedikerade och har en näst intill ofattbar räckvidd.

Hur långt har de kommit?
 – Jag spelade Facebooks vr-headset Oculus Quest 2 på gräsmattan i somras. Men det är en bit kvar, det är fortfarande på gimmickstadiet. Det ryktas så klart om ar-glasögon från Apple, det skulle verkligen sätta fart på utvecklingen. Eller så får vi se något från Amazon, Microsoft, Google, Panasonic, Sony eller någon annan. Många är nog intresserade av att vara med tidigt, tror jag, säger Jerry Silfwer.

Hur metaverse kommer att rulla ut framöver råder fortfarande frågetecken kring.

– Metaverse är otroligt populärt nu och en verklig snackis, och det är kanske inte så konstigt när mäktiga techföretag som Facebook storsatsar på detta. Men kanske påverkas vi också av vår samtid som präglas väldigt mycket av pandemin. Vi har alla tvingats bli mer digitala och tröskeln till en digital värld har säkerligen sänkts tack vare covid. Jag tror vi alla kan se fördelar av värld där vi kan agera och slippa anpassa oss efter corona, säger Karin Bäcklund.

För att metaverse-utvecklingen ska realiseras krävs hårdvara i händerna på människor, anser Jerry Silwer och avslutar:

– Först då uppstår en marknad för appar, spel och influencers. Därför är det rimligt att se stora aktörer bryta mest mark nu i början. För enskilda konsumenter tror jag att metaverse blir på allvar först när snygga och prisvärda ar-glasögon med sim-uppkoppling dyker upp på butikshyllorna.

om metaverse
Metaverse är ett begrepp för ett nätverk av virtuella miljöer/verkligheter där användarna kan interagera i 3D och kommunicera med varandra genom social anslutning.

Alex Mörén