Tipsa oss Logga in

Platsannonser

WESTANDER SÖKER PR-KONSULTER

Westander söker pr-konsulter

Plats

Stockholm

Vill du jobba med medierelationer och lobbying på en snäll pr-byrå, där vi tror på öppenhet och bara tar uppdrag som vi själva sympatiserar med? Westander söker fler kundansvariga konsulter som ska hjälpa våra uppdragsgivare att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut.

Du bygger upp långsiktiga samarbeten med dina uppdragsgivare, där du stärker deras kommunikation med fokus, uthållighet och utifrånperspektiv. Dina arbetsuppgifter kan exempelvis handla om att föreslå strategier, ta fram handlingsplaner och hjälpa uppdragsgivarna att genomföra pr-aktiviteter. Till din hjälp har du kollegor med stor bredd i kunskap, erfarenhet och kompetens. Du bidrar också med din egen specialistkompetens i dina kollegors kundsamarbeten.

Westander är en mötesplats för samhällsengagerade. Gemensamt för oss som jobbar här är att vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling. Vi vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar. Fackförbundet DIK har genom medarbetarundersökningar utsett Westander till kommunikationsbranschens bästa arbetsgivare både 2020 och 2022.

Vad erbjuder vi?

En plattform. Vi ser företaget som en stabil plattform för samhällsengagerade personer som själva vill åstadkomma något med sina arbetsinsatser.

Engagerande uppdrag. Med utgångspunkt i ditt personliga engagemang söker du själv upp möjliga uppdrag och utvecklar nya samarbeten.

Högt tempo utan övertid. Westanders filosofi är att man ska kunna ha ett roligt, ansvarsfullt och krävande arbete utan att behöva jobba övertid.

Föräldrapolicy. Vår föräldrapolicy innehåller bland annat kompensation enligt kollektivavtal för förlorad inkomst och underlättar för småbarnsföräldrar att kombinera arbete och familjeliv.

Vinstdelning. Vårt bonussystem innebär att en del av företagets vinst delas ut i form av en årsbonus – lika för alla anställda – som för 2021 uppgick till 176 000 kronor för den som jobbat heltid.

Lönemålet topp tre. Westander har som lönemål att vara topp tre i personalkostnader per anställd bland de stora pr-byråerna. Under 2021 hade vi de åttonde högsta personalkostnaderna per anställd vid en jämförelse med pr-branschföreningen Precis 26 medlemsföretag.

Vem söker vi?

Du är en snäll, drivande och välstrukturerad person, med flerårig praktisk erfarenhet från medierelationer eller lobbying. Du är en mycket skicklig skribent med god social kompetens. Som kundansvarig konsult ska du kunna ta fullt ansvar för varje beslut kring en kundrelation.

Du är en kvalificerad rådgivare som kan skapa din egen efterfrågan i pr-marknadens övre kvalitetssegment. Du behöver däremot inte ha erfarenhet från arbete inom pr-branschen eller annan konsultverksamhet. Vi ser gärna att du kommer in med erfarenhet från andra verksamheter och miljöer.

Vi tror att olika perspektiv skapar nya affärsmöjligheter, ökad kundnytta och givande diskussioner på kontoret. Vi eftersträvar därför mångfald och välkomnar personer med olika partipolitiska sympatier, kompetenser, ålder och etnisk bakgrund.

Är du intresserad?

Har du ett stort samhällsengagemang? Och vill du vara med och utveckla ett växande företag? Berätta i din ansökan varför du tänker att Westander kan vara rätt arbetsplats för dig. Kontakta Patrik Westander på 073-687 82 55 om du har frågor.

Westander genomför två rekryteringskampanjer om året, under januari respektive september. Sista ansökningsdag för vårens rekryteringskampanj är den 26 januari.

Vill du veta mer?

Patrik Westander

patrik@westander.se

Hälsa och Forskning söker pr-konsulter

Vill du jobba på en snäll pr-byrå där vi tror på öppenhet och bara tar uppdrag som vi själva sympatiserar med? Westander söker pr-konsulter med inriktning mot hälsa och forskning, som ska hjälpa våra uppdragsgivare att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut.

Du bygger upp långsiktiga samarbeten med dina uppdragsgivare, där du stärker deras kommunikation med fokus, uthållighet och utifrånperspektiv. Dina arbetsuppgifter kan exempelvis handla om att föreslå strategier, ta fram handlingsplaner och hjälpa uppdragsgivarna att genomföra pr-aktiviteter. Till din hjälp har du kollegor med stor bredd i kompetens. Du bidrar också med din egen specialistkompetens i dina kollegors kundsamarbeten.

Westander är en mötesplats för samhällsengagerade. Gemensamt för oss som jobbar här är att vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling. Vi vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar. Fackförbundet DIK har genom medarbetarundersökningar utsett Westander till kommunikationsbranschens bästa arbetsgivare både 2020 och 2022.

Vad erbjuder vi?

En plattform. Vi ser företaget som en stabil plattform för samhällsengagerade personer som själva vill åstadkomma något med sina arbetsinsatser.

Engagerande uppdrag. Med utgångspunkt i ditt personliga engagemang söker du själv upp möjliga uppdrag och utvecklar nya samarbeten.

Högt tempo utan övertid. Westanders filosofi är att man ska kunna ha ett roligt, ansvarsfullt och krävande arbete utan att behöva jobba övertid.

Föräldrapolicy. Vår föräldrapolicy innehåller bland annat kompensation för förlorad inkomst och underlättar för småbarnsföräldrar att kombinera arbete och familjeliv.

Vinstdelning. Vårt bonussystem innebär att en del av företagets vinst delas ut i form av en årsbonus – lika för alla anställda – som för 2021 uppgick till 176 000 kronor för den som jobbat heltid.

Lönemålet topp tre. Westander har som lönemål att vara topp tre i personalkostnader per anställd bland de stora pr-byråerna. Under 2020 hade vi de åttonde högsta personalkostnaderna per anställd vid en jämförelse med pr-branschföreningen Precis 23 medlemsföretag.

Vem söker vi?

Du är en snäll, drivande och välstrukturerad person, med flerårig praktisk erfarenhet från medierelationer och hälsokommunikation. Du är en mycket skicklig skribent med god social kompetens. Som kundansvarig konsult ska du kunna ta fullt ansvar för varje beslut kring en kundrelation.

Du är en kvalificerad rådgivare som kan skapa din egen efterfrågan i pr-marknadens övre kvalitetssegment. Du behöver däremot inte ha erfarenhet från arbete inom pr-branschen eller annan konsultverksamhet. Vi ser gärna att du kommer in med erfarenhet från andra verksamheter och miljöer.

Vi tror att olika perspektiv skapar nya affärsmöjligheter, ökad kundnytta och givande diskussioner på kontoret. Vi eftersträvar därför mångfald och välkomnar personer med olika partipolitiska sympatier, kompetenser, ålder och etnisk bakgrund.

Är du intresserad?

Har du ett stort samhällsengagemang? Och vill du vara med och utveckla ett växande företag? Berätta i din ansökan varför du tänker att Westander kan vara rätt arbetsplats för dig och skicka den senast onsdag den 30 november. Kontakta affärsområdeschef Sara Arborén på 070-741 53 88 om du har frågor.

Vill du veta mer?

Unionen söker mediestrateg till press- och opinionsarbetet

Unionen är Sveriges största fackförbund och vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden. Vår vision är att skapa trygghet, framgång och glädje i arbetslivet. Vi har inflytande, ansvar och ambition för mer än bara oss själva, och mod att driva frågor som påverkar hela samhället. Varje dag hjälper vi flest människor i det privata arbetslivet att få det bättre på arbetsplatsen. Därför har vi erfarenhet och bredd som ingen annan har, och vi behöver dig som vill göra oss ännu bättre.

Nu söker vi mediestrateg till Unionen.  

Mediestrateg är en nyinrättad roll på Unionen och finns på sektionen för Press och Opinion på Staben. Mediestrategen samarbetar framför allt med pressekreterare, Public Affairsansvariga, politisk sekreterare, och arbetet leds av press- och opinionschef.  

Tjänstens innehåll

Som mediestrateg ansvarar du för arbetet med att ta fram en årlig mediestrategi och för löpande uppföljning, analys och utvärdering av mediearbetet. Du är motor i att bedriva ett både långsiktigt och proaktivt arbete gentemot media och göra strategiska kanalval. Det ingår också ett ansvar för att omsätta förhandlingsresultat, statistisk och utredningar till slagkraftiga budskap och nyheter. I rollen ingår att snabbt och lätt ta fram tydliga målgruppsanpassade budskap, hitta relevanta vinklar och sälja in nyheter i syfte att skapa synlighet och få genomslag för Unionens frågor och dess företrädare.  

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete med stort eget ansvar och engagerade kollegor med stort samhällsintresse.  

Kvalifikationer

För att lyckas och trivas i rollen som mediestrateg behöver du ha:  

  • Stort kunnande och intresse för olika typer av medier samt stor trygghet gällande medie- och kanalval i syfte att få bästa möjliga effekt och genomslag.  
  • Mycket god förmåga att bearbeta komplexa textmaterial och snabbt kunna omsätta detta till opinionsbildande texter och uttag i media.  
  • Dokumenterat god förmåga att snabbt och skarpt kunna analysera och utvärdera medieläget på både kort och lång sikt där särskild vikt läggs vid att skickligt kunna omsätta resultatet av analysen till press- och medieaktiviteter för Unionens räkning.   

Arbetsuppgifterna kräver gedigen och mångårig erfarenhet av traditionellt pressekreterararbete vilket bland annat innebär goda journalist- och mediekontakter samt dokumenterat god förmåga att identifiera, paketera och sälja in nyheter både pro- och reaktivt.  Du är självklart en skicklig skribent.  

Arbetsuppgifterna kräver kunskap om och förståelse för partsvärlden samt ett stort intresse för att jobba med arbetsmarknadsfrågor med särskilt fokus på de frågor Unionen driver.  

Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta och är prestigelös i ditt arbete. Du är van att ta ansvar, har en stark initiativkraft och god analytisk förmåga. Du har mycket gott omdöme och ett aktivt självledarskap. 

Unionen välkomnar olikheter i personalgrupper och eftersträvar mångfald i alla avseenden. 

Omfattning

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.  

Månadslön och goda villkor enligt kollektivavtal.  

Tjänsten finns på Unionens förbundskontor i centrala Stockholm. 

Ansökan

Urval och intervjuer sker löpande, så du är varmt välkommen att söka redan idag! Sista ansökningsdag är den 13 november 2022. 

Kontakt

Josefin G Nilsson, Sektionschef tillika press- och opinionschef, josefin.g.nilsson@unionen.se, 072-5512624 

Lena Georgsson Wirkkala, facklig kontakt, Lena.Georgsson-Wirkkala@unionen.se 08-50415295 

Unionen, Olof Palmes gata 17, Stockholm 

Ansök här

 

 

 

SVENSK SJÖFART SÖKER: NÄRINGSPOLITISK EXPERT


SVENSK SJÖFART SÖKER: NÄRINGSPOLITISK EXPERT MED FOKUS PÅ NÄRINGSVILLKOR OCH HANDELSFRÅGOR

Svensk Sjöfart är en branschorganisation för svensk sjöfartsnäring och representerar ett 50-tal rederier med verksamhet över hela världen. Sverige är som exportnation nästan helt beroende av sjötransporter för både import och export. Svenska rederier bidrar till att säkerställa effektiva logistik och transportlösningar både i Sverige och utomlands. Hållbarhet är ett ledord i arbetet och svenska rederier ligger långt framme när det gäller omställning och bidrar aktivt till att driva teknikutvecklingen.

Ditt framtida arbete

Nu stärker Svensk Sjöfart sitt arbete inom det näringspolitiska området och vi söker därför en näringspolitiskexpert för arbete med sjöfartens närings- och skattevillkor. Även arbete med handelspolitiska frågor ingår i tjänsten. Som expert inom området ansvarar du för Svensk Sjöfarts arbete med frågorna, som spänner ifrån frågor kopplade till beskattning både nationellt och inom EU, till övriga näringsvillkor. I arbetet ingår att självständigt följa och påverka centrala processerna inom sakområdet både nationellt och på EU-nivå. Du tar löpande fram beslutsunderlag, policydokument och förslag på kommunikativa insatser inom området.

I rollen som näringspolitisk expert kommer du att företräda Svensk Sjöfart och våra medlemsföretag i olika sammanhang. Du utgör också kontaktpunkt för medlemsföretagen i näringspolitiska frågor och driver det interna arbetet inom området tillsammans med medlemsföretagen. Du utgör också kontaktpunkten för våra medlemmar i dessa frågor och representerar branschen både i den nationella debatten och i arbetet på internationell nivå. Arbetet sker i samverkan med andra aktörer både nationellt och internationellt.

Inom Svensk Sjöfart arbetar vi med ett brett spektrum av frågor, alltifrån tekniska frågor inom miljö och säkerhetsområdet till näringsvillkor och utbildningsfrågor. På kansliet är vi ett tiotal medarbetare med ansvar för olika frågor. I rollen kommer du att arbeta tillsammans med övriga kollegor inom kansliet både vad avser transportpolitiska frågor, forskning och utveckling, samt säkerhet, klimat och miljö.

Vem är du?

Du har ett stort intresse för samhällsfrågor och god förståelse för hur politiska beslut påverkar förutsättningarna för svenska företag. Som näringspolitisk expert företräder du Svensk Sjöfart och våra medlemsföretag i olika sammanhang, det är därför viktigt att du trivs i en roll med eget ansvar och har egen initiativförmåga. Du har en god förmåga att utveckla nätverk och dialogen med medlemsföretag, myndigheter, politiker och andra branschintressenter.

Du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i ett nytt område och bedöma vad som är viktigt och prioriterat. Utifrån en sådan analys arbetar du strategiskt och strukturerat med ett tydligt lösningsfokuserat arbetssätt. Du är en utpräglad lagspelare och har en god förmåga att samverka med dina kollegor.

Vi ser framför oss att du har avslutat din akademiska utbildning och har jobbat minst ett par år efter examen och nu letar efter en arbetsplats där du får möjlighet att använda dina kunskaper och utvecklas.

Du måste ha

  • Avslutad akademisk examen inom relevanta områden, gärna med inriktning mot ekonomi, juridik eller statsvetenskap
  • God förmåga att utrycka dig i skrift både på svenska och engelska
  • God kännedom om lagstiftningsförfarande samt kunskap om näringslivs- eller skattefrågor

Det är meriterande om du också har

  • erfarenhet av arbete från Regeringskansliet eller annan relevant myndighet
  • erfarenhet av arbete från intresseorganisation
  • kunskap inom sjöfartsområdet

Mer information

Anställningen är en tillsvidareanställning med placering i Göteborg eller Stockholm. Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta VD Anders Hermansson, anders.hermansson@sweship.se

Vi har gjort våra medieval och vill därför inte bli kontaktade av sälj/rekryteringsföretag.

Låter det intressant?

Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev senast den 4 november, till info@sweship.se. Urval och intervjuer sker löpande så vänligen skicka in din ansökan så snart som möjligt. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Välkommen att bli vår nya kollega!

 

annonsera på DO jobb

På DO jobb finns lediga tjänster inom kommunikation, digitalisering och opinionsbildning.
Annonserar du via DO jobb når du ut via Dagens Opinions egna kanaler och sociala medier.
Vi kommer att jobba hårt för att din annons ska synas.
Ingen färdig annons? Lugn, det fixar vi.

Mejla över text, bild och logga, så är du snart uppe med din annons.

pris: 4 900 för en vecka och 7 900 kronor för två veckor, moms tillkommer

Hör av dig till: annonsera@dagensopinion.se