Olof Palme, utbildningsminister (s) körde igång Almedalen 1968 genom att tillsammans näringsminister Krister Wickman (s) hålla tal och frågestund från ett vagnsflak. Almedalen kan därför sägas vara sprungen ur arbetarrörelsen.

Men de senaste åren har arbetarrörelsen retirerat från Almedalen. Den fackliga centralorganisationen LO, som tidigare brukade hålla sig med ett eget hus för alla sina medlemsförbund, har de senaste i åren fört en modest närvaro under Almedalsveckan.
Den förra S-partiledaren Stefan Löfven gjorde till och med en poäng av att inte åka till Almedalen. ”Almedalen har blivit för mycket av lobbyister och näringslivsintressen och för lite av folkrörelse och enskilda medborgare”, var hans motivering i Aftonbladet.
Idag omhuldas Almedalen mer av den borgerliga sidan. Där hörs sällan gnäll om att etablissemanget och näringslivet skulle ta över Almedalsveckan.

En av Almedalsveckans största anhängare är Per Schlingmann, mannen som var med och byggde Nya Moderaterna från en roll som partisekreterare. Han är en eftersökt paneldeltagare, så eftersökt att han vill ha betalt för att sitta i en Almedalspanel. Det kan sägas vara ett steg bort från tanken om att Almedalen är ett knytkalas där alla tar med sig och bjuder på något.

Det finns fler nya affärsmodeller. Några storarrangörer av seminarier, som HerrOmar och Sustainchange och Offentliga Affärer lär vilja ha betalt för att ta in paneldeltagare. Detta i en situation där många företag och organisationer åker till Almedalsveckan för att delta i andras arrangemang. Då kan utbudet av paneldeltagare överstiga antalet panelplatser och en affärsmöjlighet uppstår.

Sajten Makthavare startades av bland annat Jonas Morian, tidigare aktiv socialdemokrat. Tanken var att driva en ideell gratisnättidning som ett kooperativ.
Nu är Makthavare förvärvad av Jessica Schedvin, tidigare aktiv i Moderaterna och det är slut med flummet. I år har Makthavare infört en ny affärsmodell. De som ville ta del av Makthavares topplista över Almedalens mingel skulle i år slanta upp 2 500 kronor.

Dessa tre affärsmodeller är smågnidet geschäft på en arena som försöker framstå som fri och öppen för envar. Samtidigt är det värden Region Gotland, som tillsammans med det lokala näringslivet sätter tonen, genom att försöka maxa sina affärer.

Men kanske är allting i sin ordning. Kanske är Almedalen på väg att professionaliseras full ut och då kostar det att anlita proffs och köpa professionella tjänster. Hyckleriet är att hålla fast vid illusionen att Almedalsveckan är något annat, något ideellt och gräsrotigt. Bättre då att bygga ut svenne-bana-altaner och låta ett Knalle-Davos växa fram där attraktionerna kostar och marknaden råder.

Almedalen kanske egentligen aldrig har varit något annat.
Och Olof Palme, med sommarboende på Fårö och borgerlig uppväxt, var ju för all del knappast heller någon enkel arbetargrabb.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

rolf@dagensopinion.se

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se