Digitala marknadsföringsbyrån Web Guide Partner expanderar till södra Sverige för att hamna närmare kunderna.
I veckan expanderade digitala marknadsföringsbyrån Web Guide Partner till Malmö med nytt kontor för att stärka närvaron i södra Sverige där byrån sedan tidigare arbetar med kunder som Ikea, Cdon och Bygghemma Gruppen.
Web Guide Partners vd Niklas Flisberg och nyrekryterade byråchefen till Malmökontoret Linus Larsson kommenterar expansionen i ett mejl till Beaconomist.
”Först och främst vill vi komma närmare våra befintliga kunder i den regionen, och därmed stärka våra leveranser och relationer till dem. På sikt är målet att kunna växa även utanför Stockholm och erbjuda våra tjänster till fler. Att ha kontor i både Malmö och Stockholm tror vi också gör oss till en mer attraktiv arbetsgivare”.
Web Guide Partner har även fört diskussioner kring en expansion till den Oslo och den norska marknaden.
”Det verkar finnas en bra efterfrågan på våra tjänster där, men vi har inte beslutat något i denna fråga än”.
Web Guide Partner definierar sig som en fullservicebyrå inom digital marknadsföring med huvudområdena sökmotoroptimering (seo), annonsering och analys.
”WGP erbjuder tjänster inom SEO, betalda kanaler, innehåll, digital analys, digitala strategier och utbildningar”.
På det nystartade Malmökontoret blir det ’business as usual’.
”Det kommer inte vara någon skillnad på vilka tjänster vi erbjuder på de båda orterna. Det är viktigt för oss att kunderna känner att det är samma WGP de jobbar med, oavsett om vi råkar sitta i Malmö eller Stockholm. Skulle det bli så att vi har några spetskompetenser som saknas i Malmö eller Stockholm löser vi det på distans eller genom att flytta resurser”.
En del av strategin att expandera handlar om att befästa sig närmare kunderna.
”Våra affärer bygger väldigt mycket på kundernas förtroende och våra relationer. Därför är vårt första mål att bättre hantera de kunder vi redan har, och utöka våra samarbeten med dem. Parallellt med det vill vi givetvis att byrån ska få växa sig till en stadig och trovärdig aktör i södra Sverige. Det gör vi inte genom att pumpa in pengar och anställa många konsulter på en gång. Vi vill växa med uppdragen vi får in så att vi kan etablera bra, långsiktiga relationer”.
Hur ser marknaden ut i södra Sverige?
”Det är en marknad som växt under många år, på väldigt många fronter. Helsingborg har profilerat sig som ett e-handelsmecka, Ikea har nyligen byggt upp nytt kontor i Malmö och det finns numera två universitet bara på den svenska sidan. Efterhand som fler tillverkande bolag digitaliseras och e-handlarna växer i storlek kommer efterfrågan på våra tjänster att öka, och i takt med det utbildar både universitet och yrkeshögskolor våra framtida kollegor. Allting pekar på att Malmö är en mycket attraktiv plats att vara på just nu”.
Hur ser konkurrensen ut?
”Byråvärlden i Malmö är just nu lite trevande, och det sker stora förändringar ganska snabbt. Bara under 2017 har vi sett flera uppköp, sammanslagningar och nyetableringar som kommer skapa svallvågor de närmaste åren. Det är ett tecken på att byråerna inte hängt med i samma takt som kunderna krävt. För vår del finns det givetvis några byråer som blir direkta konkurrenter, men vi kommer nog också få se en del samarbeten som inte hade varit möjliga i Stockholm”.
Web Guide Partner består i dag av ett 30-tal konsulter inom digital marknadsföring och analys och Malmökontoret ska växa i takt med kunderna. Byrån förväntas anställa tre konsulter och cirka 12 anställda inom tre år.
Affärsmässigt är målsättningen att Malmökontoret ska stå för en femtedel av intäkterna inom 3 år.
”Vår förväntansbild är att vårt Malmö-kontor inom 3 år står för 15-20 procent av vår byråintäkt som då totalt har ökat med 40 procent från idag”.
Web Guide Partner omsatte 70 miljoner kronor 2016 (brutet i december) och redovisade ett rörelseresultat om -100 000.
”Att titta på vår totala omsättning på 70 miljoner kronor blir missvisande då den även innehåller en del media spend från våra kunder och denna del arbetar vi aktivt med att minska ner”.
Hur utvecklas marknaden för digital marknadsföring?
”Framförallt går det mot att handla om mycket mer än bara marknadsföring. Den digitala arenan handlar inte längre bara om att synas online och dra trafik till en webbplats eller en kampanj. Istället vill vi hjälpa våra kunder att se på hela kundresan, från uppmärksamhet och trafik till konvertering och försäljning. Även med det nya datadirektivet GDPR, är det data som är valutan som gäller online. Med rätt data kan vi ta bättre beslut och förstå mer, men framförallt kommer våra datorer kunna förstå mer. AI (artificiell intelligens) har redan gjort intåg i vår vardag, och det kommer vi få jobba mycket mer med framöver”.
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd