Den digitala marknadsplatsen Webgallerian genomför nyemission på 10 miljoner kronor och blickar utanför Sveriges gränser för expansion.

Webgallerian är en digital mötesplats med 140 ansluta webbutiker i segmentet mindre och medelstora företag och bolaget gör sig redo för en snabb geografisk expansion.

Under december öppnar webgallerian för nya delägare i en publik emission på maximalt 10 miljoner kronor. Detta i samband med att bolaget lanserar sin uppdaterade marknadsplats Webgallerian.se. Vd Ingemar Gleissman berättar om uppdateringarna och strategin framåt.

– Under det senaste året har vi jobbat för att skapa version 3.0 av Webgallerian.se som är en vassare, trevligare och bättre tjänst. Det vi vill driva igenom är social shopping, där vi kopplar samman tjänsten med de intressanta delar som användarna tycker om att prata om, i en trevlig e-handelsmiljö. Vi har även investerat tyngre i redaktionellt innehåll där de anslutna webbutikerna kan dela med sig av företagets bakgrund, vision och produkter.

Ingemar Gleissman anser att Webgallerian hittat ett nischat kundsegment i de mindre och medelstora företagen.

– Alla andra aktörer kapitaliserar på stora varumärken som egentligen klarar sig väldigt bra själva. Men hur ska vi göra med de 15 000 mindre aktörer som har svårt att synas i bruset? De butikerna vill vi hjälpa. Vi blir inkubator för de små som får sina röster hörda.

Ingemar Gleissman lägger till:

– Amazon och Alibaba är de största aktörerna på marknaden, men vi tar gärna upp konkurrensen med dem och siktar på att bli Nordens största marknadsplats för de mindre och medelstora butikerna. Enligt vår analys är vi den enda aktör som tar riktigt omtag och fokus på detta segment.

Hur ska ni lyfta butikernas röster i e-handelsbruset?
– Vi vill göra det via sociala medier, influerare och pr och vi har skapat ett starkt pr-team till Webgallerian som också gått in som investerare för att de tror så starkt på oss.

Teamet består av byrån Caprivi PR som kontrakterats till att skapa pr ut till konsument, webb-butiker och aktiemarknad från och med lanseringen av version 2.0.

För influerar-samarbeten anlitar Webgallerian nätverket Tourn.

– De är otroligt innovativa, proaktiva och kreativa.

Webgallerian tänker sig influerar-samarbeten som sträcker sig från kanaler som Youtube till lnstagram.

Idag består Webgallerian av ett tiotal personer och fler ska det bli.

– Vi kommer att förstärka med nyckelpersoner i samband med emissionen. De står redo att kliva ombord och då är det främst inom marknad, teknik och management vi stärker oss.

Hur ser det ut på UX-fronten?
– Det ingår i teknik och där vill vi stärka oss. Vi har ett vasst utvecklingsteam som vi jobbar med. Vi jobbar med ett svenskt bolag men som har sina kompetenta utvecklare i Serbien.

Hur ser målsättningen ut?
– Just nu handlar det om att erövra den svenska marknaden och i nästa steg att ta oss in i Norge. Det kommer att hända någon gång under 2018. Vi har en teknisk plattform som tillåter snabb expandering där mycket är automatiserat, enkelt att använda och skalbart för att öppna nya marknader.

Hur ser treårsplanen ut?
– Då pratar vi om den nordiska marknaden i sin helhet. Vi har ingen specifik plan på hur övriga Europa ska tas men siktet finns där.

Vad krävs finansiellt?
– Vi har planer på att gå publikt någon gång mellan 2018-2020 och ju förr desto bättre. Vi söker även strategiska partners både industriellt och strategiskt.

Ni genomför en nyemission om 10 miljoner kronor, hur ska pengarna användas?
– Det ska gå till marknadsföring, organisation, rekrytering och fortsatt teknikutveckling.

Vad är nästa steg?
– Att förfina den sociala shopping-upplevelsen där vi ser en enorm potential och stor marknad. Webgallerian ska bli konsumentens personliga shoppingassistent på marknaden och vi ska erbjuda en skräddarsydd shoppingupplevelse, det är nästa steg.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...