Care by Volvo, kanske låter som en reklamslogan, men är det inte. Det kan vara en av de viktigaste milstolparna i Volvo personvagnars historia.

Care by Volvo är i själva verket visionen som ska leda till att Volvo blir en plattform för tjänster som förbättrar livet på Volvoägarna på ett avgörande sätt.

– Alla som köper en ny Volvo ska vi kunna spara en hel arbetsvecka i tid genom att erbjudas smarta tjänster som förenklar i vardagslivet, säger Kajsa Dahlberg Gardiner, chef för digital aktivering på Volvo.

Hon har en lång karriär bakom sig på McDonalds, senast som global chef för företagets digitala acceleration.

Care by Volvo Volvo Cars digitala ambition är byggd på tre pelare:

* Connectivity services – personlig service med vilken Volvo vill förenkla bilägares liv genom att få bilen tankad, tvättad eller få paket levererade till eller upphämtade från bilen. Allt genom en digital interaktion.

* Upplevelsen att skaffa bil – där det ska gå att boka testkörning till det egna hemmet, jämföra försäkringar och finansieringsmodeller som exempelvis prenumeration av bilar.

* Uppkopplade tjänster – en helhet där Volvo ska koppla samman upplevelser inom produktivitet, information och underhållning både med bilen och hur kundens egna enheter kopplas till bilen på ett sömlöst sätt.

– Det handlar om hur Volvo kan förändra och förbättra sättet att jobba, leva och använda en bil, förklarar Kajsa Dahlberg Gardiner, de tre områdena.

När Volvo blir en plattform för digitala tjänster, är det apparna eller bilen som kunderna kommer att köpa?
– De köper hela upplevelsen och säkerheten kommer alltid att vara a och o. Volvo har lyckats kombinera säkerhet med körupplevelsen. Men att leverera tjänster kommer att vara lika viktigt som att hårdvara.

För Kajsa Dahlberg Gardiners del handlar jobbet långt ifrån om att bara kreera fram nya spännande tjänster. En betydande del handlar om att synka alla de olika systemen, plattformarna och applikationerna, både front end mot konsument, och back end mot interna användare, för att få Care by Volvo att fungera på en marknad.

– Care by Volvo består idag av en mängd centrala system, som alla ska utvecklas och integreras – allt för att skapa bästa upplevelsen för kunden. Vi ska ha en pilot klar för att testa på en marknad under tredje kvartalet. Det är första steget. Men det mest intressanta är naturligtvis att gå live, snabbt generera data och kundinsikter, få tillbaka detta till teamen, vidareutveckla och iterera, för att sedan släppa uppdaterade versioner som bygger på kundernas behov och beteenden.

Det låter minst sagt komplicerat, hur gör man för att bli framgångsrik?
– Man måste ha en ganska stor portion ödmjukhet och kunna lita på att andra människor levererar vad de ska. När jag nu kommer in i ett nytt bolag är det många gånger jag inte förstår vad de pratar om. Det är som ett eget språk när de pratar om de egna interna systemen. Men jag lär mig varje dag. Och om man gör så att man alltid utgår från kundens behov, tror jag att man skapar bra förutsättningar för att lyckas.

Har ni några andra bolag ni tittar på?
– I Volvos digitala organisation kommer många från de stora bolagen som Yahoo, Amazon, Nike och McDonalds. På mötena pratas det hela tiden om hur vi ska få ett ännu större kundfokus. Det är de väldigt duktiga på, säger Kajsa Dahlberg Gardiner och lägger till:

– Man kan exempelvis titta på hur Amazon organiserar sig, utvecklar och testar produkter. Om du vill förändra sättet att jobba och jobba med nya affärsmodeller så är det bra att inspireras av dem. De har ju lyckas byggt upp sig. Hur har de gjort det?

Volvo genomgår onekligen en omvandling från verkstadsbolag till kundupplevelser.

– Vi ska leverera nya upplevelse och nya affärsmodeller. Då måste vi transformera vårt sätt att jobba hela vägen. Vår digitalchef Atif Rafiq har en uttalad plan.

Vad kan var nyckeln till att skapa rätt tjänster?
– Jag försöker hela tiden att tänka på vad jag skulle tycka om jag själv var en kund, hur du själv vil bli bemött. Det lärde jag mig på McDonalds. Sen finns det väldigt duktiga team på Volvo Cars som arbetar med att utveckla Concierge services, samt att pilota och titta på nya koncept för detta.

Kajsa Dahlberg Gardiner, vill inte nämna några särskilda byråer som jobbar med Care by Volvo.

– Vi vill göra oss mindre beroende av att ha en massa byråer. Kunskap måste finnas internt i ett bolag.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...