Det är lite som kontinentalplattorna där under marken. Rörelserna pågår men först när plattorna kolliderar konkretiseras kraften med vilken plattorna rör sig och det i form av vulkanutbrott och jordbävningar. Lite så känns digitaliseringen. Den sker obevekligen. Vi vet att eruptioner kommer, men inte exakt vad, när och hur.
Den danska operatören TDC köp av den nordiska content-leverantören MTG är ett tecken på vilka brutala krafter som driver digitaliseringen. Säljaren Kinnevik behöver kapital att ösa över sina nya startups och till köpet av Com hem, som i sin tur införlivas i operatören Tele 2. TDC behöver attraktivt rörligt content till att driva sin bredbands och mobilaffär.
På startuphuben Epicenter i Stockholm gapar ett våningsplan tomt. Men inte länge till. Där ska Volvo Cars snar öppna ett nytt center för användarupplevelser. Enligt Beaconomists uppgiftslämnare kommer Volvo att anställa 60-80 personer som alltså ska jobba med upplevelsen av Volvo online. Det är en enorm transformation i det lilla. För säg tio år sedan fanns det inte på kartan att Volvo skulle lägga så mycket resurser på hur bilmärket uppfattas i olika kanaler. I dag är det så avgörande att Volvo gör jobbet i egen regi.
Vi glider med full fart in på vår kontinentalplatta mot nästa eruption. Det är ganska otäckt. Inte mycket att göra åt. Och hisnande spännande.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...