VECKANS STORYTELLER. Sevak Gorgi är producent på contentbyrån OTW i Malmö och har tidigare drivit produktionsbolaget Sextonnio där han jobbade med webb, appar och film. Det är med rörlig bild han berättar sina storys och för Beaconomist ger han sin syn på historieberättandet.
– Att berätta passionerat, ärligt, personligt och ha förmågan att skräddarsy historien efter publik och plattform. Att arbeta med känslor, tvära kast och inte vara rädd för att hålla på en del av svaren, säger Sevak Gorgi och berättar vidare om vad man kan uppnå med en story:
– Med en story kan man informera, väcka förståelse, ifrågasätta och beröra. Det som jag tycker är allra roligast är att sätta andra människors drömmar i rörelse.
Hur ska man göra?
– Jag brukar ofta inte tänka för mycket utan kasta mig ut, flyta med och låta storyn föra arbetet framåt.
När Sevak Gorgi själv berättar historier gillar han att ge betraktaren tid att tänka men framförallt känna.
– Detta är en stor utmaning speciellt med tanke på hur vi idag konsumerar rörlig bild.
Jag älskar att skynda långsamt i mitt berättande och hela tiden arbeta utifrån de känslor som jag själv får och berörs av.
Hur har du lärt dig att bli en historieberättare?
– Genom att vara nyfiken, lyhörd, vetgirig och orädd. Hemligheten är att inte endast höra utan verkligen lyssna och ställa många följdfrågor. Mitt bästa tips på hur man ska bli en duktig historieberättare är att, lyssna, lyssna och lyssna.
Hur gör du när du sätter dig ner och ska skapa en story?
– Detta varierar en del beroende vad som ska skapas, men för mig handlar det mesta om möten med människor. Det är oftast då som tankarna startar och jag får en känsla som utvecklas till en idé.
Hur anpassar du din story utifrån olika format?
– Formattänket finns med under hela arbetsprocessen, redan under förproduktionen tänker jag både olika format men även distribution. Nästan allt innehåll vi producerar versioneras på något sätt.
Hur tänker du dramaturgiskt i ditt historieberättande?
– Det är ofta historien och plattformen som historien som ska berättas på som avgör dramatulogin. Ett bra tips är att tänka vad man vill att betraktaren ska känna, tänka och göra.
Vilka känslor anser du skapar störst genomslag?
– Jag tycker att det är svårt att välja några specifika känslor som skapar störst genomslag. För mig personligen handlar det väldigt mycket om timing och sinnesstämning. Olika historier skapar olika känslor vid olika tillfällen. Själv är jag mycket mer mottaglig för eftertanke och analys när jag har tid att reflektera och inte störs av yttre faktorer.
Hur anser du att området storytelling utvecklas?
– De senaste åren har storytelling haft en otroligt positiv utveckling. De olika sociala medierna och tekniken har bidragit till att många har fått en röst. Både stora och små historier kan på några få minuter nå en stor publik vilket är fantastiskt. Något som ska bli väldigt intressant att följa framöver är utvecklingen kring falska nyheter. Något annat som är väldigt kul är storybuilding.
Vilka affärsmöjligheter finns det med storytelling idag?
– Det finns fantastiska möjligheter att tjäna pengar på historieberättande. Mycket på grund av att det finns så många olika plattformar och kanaler att berätta en historia på och det är relativt enkelt för företag, organisationer och myndigheter att nå just sin publik. Det är bara att tänka kreativt. För oss på OTW är genomtänkta storys grunden i allt vi gör. Och en förutsättning för att kunna utveckla starka varumärken. Idag har många företag och organisationer svårt att nå genom det kraftiga bruset och fånga publikens intresse. Men vågar man ta i lite och sticka ut så kan spännande storys vara det bästa verktyget att särskilja sig från sina konkurrenter.
Vilken är din favoritstory?
– Det finns för många fina historier både stora och små som har berört mig på olika sätt vid olika tillfällen. För ett tag sedan var jag ute och handlade och framför mig i kön stod en pappa med sin dotter och väntade på att få betala. Pappan hade full fokus på sin telefon och trots flera försök lyckades inte den lilla tjejen få pappans uppmärksamhet. Hon drog i hans arm men pappan var inte riktigt närvarande. Efter någon minut kunde den lilla tjejen inte hålla sig längre, hon kissade på sig och började genast gråta. Hon tittade upp mot oss andra innan hennes försynta blick försvann ner igen. När pappan lyfte blicken från telefonen och upptäckte vad som hade hänt sa han irriterat ”men vafan, inte nu igen”.
FEM SNABBA TIPS FÖR EN INTRESSANT STORY
– Berätta med både hjärna och hjärta
– Ge betraktaren tid att tänka och känna
– Våga experimentera med både berättarspråk och bildspråk
– Överraska
– Berätta det stora i det lilla och det lilla i det stora

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...