Världens största annonsörer kommer till en övervägande majoritet att öka sin annonsering under året, enligt en analys av JP Morgan.

Analysen bygger på kommentarer från 53 av världens 100 största annonsörer under fjärde kvartalet. 75 procent anger att de ska öka investeringarna. Många av företagen kommer att ökar andelarna i digitala medier, men några, Colgate Palmolive, ska öka även i traditionell marknadsföring. Branscher som förväntas öka är bil, teknik, mjukvara, hälsa och telekom.

Analysen, som återges I Mediapost, visar att bara 10 procent ska koncentrera sig på att minska kostnaderna, bland dem finns Samsung.

Pengar flyttar till internet och av pengarna som flyttar dit kommer den största delen nya pengar att gå till native och rörlig bild för mobiler, något som kommer att gynna Facebook, Google och Twitter.

Hela artikeln här

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...