Ibland vill man att den där artificiella intelligensen redan ska vara på gång. Tänk vilket stöd för en journalist. In med alla värden och ut kommer listor på frågorna man borde ställa, olika scenarier, all information om personer man inte ens visste man borde ringt till.
En fråga jag skulle ha ställt till min robot skulle lyda: Varför vill alla driva en affärssajt?
Egentligen finns det bara en långsiktigt lönsam affärskanal och den heter Dagens Industri. Som får ständigt konkurrens om läsarintäkter, publik och annonsaffärer. Bara i år har appen Omni Ekonomi och Svenskt Näringslivs nyhetsbrev tillkommit. Det är två kanaler som i hög grad lever på andras content som de bakar om och trycker ut.
De flesta affärsmedier är alls inga vinstmaskiner. Så varför vill alla driva en affärssajt?
HÄR ÄR NÅGRA ALTERNATIVA FÖRSLAG
* Bra för branding – ger ägaren en seriös image.
* Relativt enkelt och billigt att få fram content, jämfört med medier som hanterar mer kontroversiella ämnen.
* Skapar värdefulla nätverk.
* Skapar relativt enkelt mervärde för intressenterna.
* Det är mer av hemmaplan för personerna som trots allt ska finansiera affärsajten, läs mer naturligt att starta affärssajt än kanske en hundsajt.
* Bygger egna kanaler att använda till egen kommunikation.
Ska vi förfasa oss över att allt fler startar affärssajter med något grumliga syften, som till exempel Svenskt Näringsliv? Holkar det ur mediernas trovärdighet när storkapitalet, lätt kan bygga och driva sin egen plats i mediesolen?
Jag kanske är naiv och tror att det är självsanerande.
Den affärssajt som ger bäst börsråd eller liknande vinner till slut.
Man får den publik man förtjänar.
Undrar vad ai-roboten hade ”trott”?
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...