Jag kommer ihåg hur vi pratade är vi startade Beaconomist. Det var ju trots allt för knappt ett år sedan. Vi tänkte att vi ska leva så nära vår publik som möjligt. Därför skulle vi leva i ett ständigt förändringstillstånd och haka på alla nyheter.

Vi skulle skrida fram med Ibeacons i byxbenen, vi skulle smyga runt på stan med våra Periscope-enheter, vi skulle producera alla gångbara contentformat som rörlig bild, podd, event, bok, bibel, brickunderlägg med tryck, kanske till och med lite gamification. Så har det inte blivit alls. Vi har nog med att försöka berätta vad alla andra gör. Vi har nog med att försöka vara nyttiga. Vi har nog med att hålla kursen och ta skutan framåt.
Det låter faktiskt lite tråkigt. Samtidigt, i den kaotiska bransch vi försöker orientera oss i, är det nog nödvändigt att leverera säkert och förutsägbart. Det är som de tre grisarna, bygga tegelhuset tog tid, men det var värt besväret när det blev stökigt.

Mitt råd, i dag i alla fall, till alla som driver kanaler är därför: våga vara tråkig.
Våga skapa och leverera det som förväntas. När alla springer, blir en strävsamt utmejslad position guld värd. Lägg lager på lager av content inom det där området du vill vara bäst inom. Till slut kommer resultaten. Då kanske du sitter på landets största kunskapskälla. Kunderna börja ringa dig i stället för tvärtom.

Det är så lätt att gå på snacket, du vet: "förändras eller dö" eller "det enda vi vet är att allting kommer att bli annorlunda".

Okej, då tittar vi på några som har lyckats. Hur länge har Ikea hållit sig till sin position och gnetat på med sina platta paket och snygg-inredning-för-alla-tänk? Hur länge höll Google på att utveckla sin gratis-för-alla-sökmotor med en dåres envishet (och för alla del lite kapital) utan att någon förstod nyttan med det. Ericsson har tillverkar telekomutrustning sedan slutet på 1800-talet, inga stövlar, inga kylskåp, inget något annat.

Alla tre har vågat vara tråkiga och inte försökt kasta om kursen för att skapa lite uppmärksamhet. Till slut har kunderna hittat dem och med råge. De här tre varumärkena är inte lätta att flytta ur sina positioner i dag.

Så brukar jag tänka, när jag inser att det inte finns cash att göra allt det där som skulle vara så roligt.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, rolf@beaconomist.net

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...