Välkommen till 2018 kära prenumerant.
Vi lovar att jobba hårt så att ni blir nöjda med denna tjänst. Vi hoppas vi hinner prata med så många av er som möjligt. Vi siktar på att slå världen med häpnad år 2018.
Här kommer årets första betraktelse. För en kolumnist finns alltid en viss kvot av flum att fylla. Jag tar en del av den kvoten i bruk nu i ett försök att vara visionär.
Det jag tänker på är att vi ser stora övergripande trender som var för sig är logiska. Tillsammans kan de dock verka meningslösa.
EN TYDLIG TREND SÄGER ATT:
Relationen mellan varumärken och konsumenter ska automatiseras och gärna med artificiell intelligens – visst, jättebra om det sköter sig självt.
Alla är publicister och kan publicera sig fritt – toppen, verkligen.
Globalt påkostat content i stil med Netflix och HBO är det mest gångbara – jodå, helt klart är Westworld kanon.
Ingen kan påverka konsumenterna som enskilda, framgångsrika influerare – kan nog stämma, med tanke på Pewdiepies uppgång och fall.
Allt ska vara big datadrivet, det gäller ditt UX, din försäljning, ditt content, din marknadsföring, dina bilresor, ditt köp av kebab och you name it.
Vad får vi om vi lägger samman trenderna?
Vi får företag och organisationer som strävar efter att automatisera både sina uttryck och relationer så långt det går med hjälp av enorma mängder insamlade data, självlärande artificiell intelligens, men som samtidigt hyllar influeraren, som sällan kan prestera content som är det minsta globalt gångbart, som på sin höjd är datadriven i nivå med Google Analytics och som levererar nyckfullt utan minsta automatisering.
Så vad gör influeraren i just denna, fina och välbalanserade ekvation? Undantaget som bekräftar regeln? Utrycker en universell längtan efter den ensamma cowboyen/girlen som rider sin mobiltelefon genom solnedgången? Jesus eller annat valfritt gudabarn?

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...