Företag och organisationers content ska vara relevant och driva kunden närmare varumärket. För att lyckas krävs ett strategiskt tillvägagångssätt där varumärkets värdegrund och kommunikation görs om. Detta enligt Content Marketing Institute som i en artikel berättar om fem steg företag och organisationer kan ta för att lyckas med detta. Här är listan.
GÖR OM DITT VARUMÄRKES STORY
Varumärkets story är enligt Content Marketing Institute det emotionella narrativet som uttrycker visionen och syftet med varumärket och bryggar gapet melland varumärket och kunderna. Det enklaste sättet att tydliggöra, utveckla och kommunicera varumäkets story är att förbättra ”om oss”-sidan på sajten och se till att innehållet matchar syftet.
DEFINIERA DEN VERBALA STRATEGIN
Utöver den visuella strategin krävs en verbal strategi som bör byggas kring huvuddelar som:
* Teman
* Varumärkets röst och tonalitet
* Genomgående röd tråd
ENGAGERA KUNDERNA
Content Marketing Institute argumenterar för att Signature stories – storytelling där kunderna eller varumärkesprofiler driver narrativet ger ett emotionellt och transparent genomslag. Content Marketing Institute anser även thought leadership kan ge ett liknande genomslag.
UTVECKLA RELATIONER VIA ANDRA KANALER
Börja processen genom att mappa ut det ekosystem av digitala och fysiska kanaler varumärket besitter och ta reda på hur kunderna navigerar mellan dessa kanaler. Utveckla sedan b2c-kommunikationen för att matcha kundresan, oavsett vilken kanal kunden befinner sig i.
DIGITALISERA DET OPERATIVA
För att lyckas nå ett genomslag i den digitala tidsåldern krävs en förståelse för den och kompetenser inom digitala användarupplevelser och storytelling. Content Marketing listar följande steg:
* Utbildning inom digitala upplevelser och storytelling.
* Rekrytera talanger inom dessa framväxande ämnen.
* Effektivisera processerna kring contentskapandet där kommunikationsavdelningen synkar med marknadsavdelningen.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...