VECKANS STORYTELLER. Fotografen Andreas Varro befinner sig i Sidney, Australien när Beaconomist når honom. Han har precis vunnit brons i internationella fototävlingen World Photographic Cup – ett VM för proffsfotografer. Andreas plockade hem brons i kategorin Bästa kommersiella bild för sin bild Shortcut. För Beaconomist berättar han om hur storytelling kan bedrivas i stillbild.
Andreas Varro blev nyligen kontaktad av en följare som skrev att han hade kollat på en av hans bilder i 20 minuter oavbrutet. En tid senare frågade Andras Varro sig själv om vad som fick följaren att göra detta. Svaret han kom fram till var kort och gott Storytelling.
– Stillbild har en viktig roll i storytelling, då den snabbt kan förmedla budskap – men det kräver att bilder berättar historier som engagerar människor känslomässigt. Bilden min följare såg engagerade honom förmodligen djupt, säger Andreas Varro.
Han anser att det inte längre räcker med en bild på en kaffekopp som står på ett bord, två händer som skakar hand eller en glad gubbe som pratar i telefon för att lyckas med kommersiella stillbilder.

– Det har gjorts en miljard gånger. Visst, bilder kan vara utfyllnad för att leverera budskap med text, det är okej till en gräns, men jag tror inte det kommer engagera människor i särskilt hög grad.
Att snabbt kunna förmedla känslor och budskap är två av styrkorna i stillbilden, enligt Andreas Varro.
– Bild har såklart många användningsområden men jag ser en bra bild ungefär som ett ankare som får båten (människan) att stanna till i våra fullproppade flöden och liv.
– Vi kan såklart tänka på bild isolerat från omvärlden, men bilden ska oftast användas i ett sammanhang och kopplas till ett sammanhang, som ett varumärke.
Bilden bör även ha en strategi för vad de ska generera.
– Det ska finnas ett syfte med bilden och den ska även harmonisera med det sammanhang där bilden ska synas i.

Andreas Varro anser att bilder ska byggas upp på samma sätt som en film skapas.
– Det ska finnas en genomtänkt idé eller story med karaktärer som har en bakgrund.
Han fortsätter:
– Desto mer detaljerat man bygger upp en karaktär desto trovärdigare blir bilden i min mening. På så vis blir budskap, modeller, kläder, miljöer, uttryck och känsla i bilden bättre. Planering är A och O.
Hur anser du att området för storytelling utvecklas, i relation till stillbild?
– Det har blivit mindre fokus på storytelling när det kommer till stillbilder. Det florerar mycket ’image-bilder’ där ute och det behövs, då är det ofta en känsla man vill koppla till exempelvis ett varumärke.
Att hela tiden arbeta konceptuellt (bilder med bärande idéer) kan vara energikrävande vilket syns i branschen, förklarar Andreas Varro.
– Man måste hela tiden komma på nya idéer och det är lätt att bli bekväm. Utan att dra en hel bransch över en kam så ser jag mycket av det, det är lite copy and paste-mentalitet.
Vad utmärker ditt eget historieberättande i bilder?
– För mig personligen är storytelling när man kan tolka en historia i en och samma bild. Jag har två sidor. Den ena är den kommersiella där en produkt, tjänst eller varumärke står i centrum.
– Den andra är den konstnärliga där jag berättar om olika problem jag ser i samhället, exempelvis konsekvenser ny teknologi har, om utseendefixering eller om hur människan kan bli riktigt smutsig för att uppnå yttre framgång.
– Jag tror att många kan relatera till dessa problem och att det är därför bilderna har blivit så populära och uppmärksammade.
Hur går du tillväga när du skapar storys med dina bilder?
– De bilder jag skapar kräver mycket tankeverksamhet. En del bilder har jag haft tankar om att skapa i flera år, andra månader. Mina bästa idéer grubblas fram när jag lagar mat, när jag hör andra människor prata om deras problem eller när jag ligger och stirrar i taket och har svårt att somna. Det är en livsstil och ett djupt engagemang.
Andreas Varro fortsätter:
– När jag har en bra ide så måste jag få ut den i verkligheten, så länge idén finns i huvudet studsar den runt där inne i skallen, som ett eko. När idén formas som en skiss på papper så blir den verklig. Ungefär som när man håller en ivrig katt ovanför parkettgolvet och släpper ner den, det slirar iväg och sen går det av bara farten.
När idéprocessen är klar finns detaljerade idéer om budskap, miljöer, karaktärer, stil, känsla och ibland även kläder.
– För mig innebär ett high-end-resultat om att samarbeta med andra proffs, såsom med make-up artist, stylist och illustratör som skissar. Jag tar mer än gärna in andras idéer, det vore naivt att tro att jag vet allt bara för att jag är konstnären.
Processen fortsätter med att ”samla in information” vilket i praktiken innebär att fotografera människor, objekt, miljöer och andra element.
– Jag har ett enormt bildarkiv med bilder jag fotograferat under åren som jag ibland använder mig av, beroende på idén och projektet.
När all i information är inhämtad så lägger Andreas Varro ihop allt i Photoshop utifrån den ide och skiss han har.
– Det är ofta ett enda stort avancerat fotomontage. Detta inkluderar såklart massa avancerade tekniker, men kortfattat innebär det att anpassa element såsom skuggor, ljus och färger så att de matchar varandra och ser trovärdiga ut och får ett häftigt slutresultat.

Vilka är dina favoritverktyg?
– Utöver Photoshop som i min värld är det självklara, så är det Notes eller andra anteckningsprogram. Det kanske låter som ett tråkigt tips men ha ett levande dokument där du fyller på dina idéer så fort de dyker upp är guld. Jag vaknar ibland mitt i natten och skriver ned idéer jag får och sen så betar jag av idéerna med tiden.
Vilka andra fotoprogram rekommenderar du?
– Adobe Photoshop, Adobe Bridge och Notes är de program jag använder.
Vad använder du för utrustning?
– Det korta svaret på frågan är att utrustningen inte spelar någon roll, nästan i alla fall.
Andreas Varro förklarar att många i branschen begränsar sig i sin utrustning.
– De pratar jämnt utrustning och den är aldrig tillräckligt bra för att få den perfekta bilden. Det är i mångt och mycket ett fängelse som förhindrar kreativitet. Kreativt skapande börjar med en bra bärande idé, men många tänker på vad de behöver för utrustning för att få en bra bild. Det är i min mening fel.
Andreas Varro tipsar istället om att generera bra idéer och att utifrån idéerna lösa utmaningarna för att nå ett bra slutresultat.
– Om detta innefattar utrustning X eller Y så skaffa det för att lösa utmaningen. Lär dig att flyga innan du köper dig ett flygplan liksom.
Han summerar:
– Svaret på frågan är därför standard digital fotoutrustning.
Hur anpassar du dina bilder utifrån storyns format?
– Jag uppfinner hjulet på nytt för varje bild. Varje historia, företag eller varumärke är olika och jag anser att bilderna måste anpassas efter storyn.
Men Andreas Varros bilder har en genomgående stil som igenkänningsfaktor.
– Som fotograf är det viktigt att ha det. Det har ju med själva företagandet i min bransch att göra, att bygga upp en identitet med en egen stil för att skapa ett ’vill ha-begär’ hos kunder.
Hur kan man tänka dramaturgiskt kring stillbild?
– Precis som i bra filmer faktiskt. Det handlar om att skapa detaljerade historier och karaktärer. Att ha problem eller motsättningar i sin story, eller att ha lösningar i den, eller både och. Bra historier börjar ju ofta med tragedi, ondska eller problem där en karaktär tar sig framåt igenom historien med både framgångar och motgångar på vägen igenom historien. Ibland, men inte alltid ett lyckligt slut och svaret på det alla söker. Det är bara att ta lärdom av andra lyckade historieberättare, filmer är ett ofta bra inspirationskällor.
Vilka känslor anser du skapar störst genomslag i stillbild för storytelling?
– Väldigt olika. Skratt är ju precis som tårar reaktioner på känslor. Båda är kraftiga. Det beror på vad syftet med bilden är, gör man reklam för en bil kanske man inte vill framkalla tårar eller ångest. Gör man reklam för en hjälporganisation vill man inte att folk ska skratta. Det kanske låter självklart men poängen är att förmedla rätt känslor i rätt syfte.
Han fortsätter:
– Jag upplever att utmaningar och problem är nått som fastnar lättare hos människor. Precis som dagstidningar säljer mer nummer negativa nyheter än positiva. Men man ska inte underskatta humor. I mina konstnärliga bilder kombinerar jag ofta humor med djupa allvarliga problem. Satir är mycket kraftfullt och jag tror det är därför jag har fastnat för det.
Vilken är din egen favoritbild?
– Forever Online. Bilden handlar om hur våra beteenden förändras med modern teknologi och hur vi alltid är uppkopplade. Nått som jag känner påverkar mitt liv negativt och förmodligen väldigt många andras liv.

Fem snabba tips för att skapa en intressant story i stillbild?
– Hitta på genomtänkta och bärande idéer
– Tänk ide först, efter det teknik och genomförande
– Planera och skissa ner bilder på papper
– Samarbeta med andra duktiga människor för att komplettera dig själv
– Var nördig och noggrann med tekniska genomförandet.

Alex Mörén
alex@beaconomist.net

Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.