Content Marketing Institute tipsar om hur du kan använda dig av de senaste bloggtrenderna i din content-strategi.

Content Marketing Institute utgår från några slutsatser från Orbit Medias enkätundersökning, som utfördes bland 1 000 bloggare, och hur det kan hjälpa företag när de slipar på sina egna strategier för sin innehållsmarknadsföring.

långa blogginlägg börjar bli normen
Enligt undersökning består ett vanligt inlägg av nästan 900 ord, vilket är 10 procent fler än 2014.

Content Marketing Institute rekommenderar här, liksom Orbit Media, att försöka skriva inlägg på omkring 1 500 ord. Längre inlägg gör det möjligt med fler detaljer och användbar information, samtidigt som de också hamnar högre i Googles sökresultat jämfört med kortare inlägg.

få bloggare dagligen
Fler och fler bloggare uppger att de under 2015 börjat uppdatera sina bloggar dagligen, jämfört med för ett år sedan. Majoriteten bloggar dock mer sällan, några gånger i månaden.

Här är rekommendationen att helt enkelt försöka vara konsekvent i hur ofta man uppdaterar. Oavsett om det är en gång per dag, en gång i veckan eller i månaden så är det med ett jämnt flöde som läsarna kan lita på. Det viktiga är enligt Content Marketing Institute inte att skapa mer innehåll, utan att skapa tillräckligt med innehåll för att påverka den tilltänkta målgruppen.

populärt med gästbloggare
Undersökningen visar att fenomenet med gästbloggare inte avtar i popularitet och att majoriteten skriver för mer än en blogg. Men endast 6 procent skriver främst för en annan blogg än sin egen.

Content Marketing Institute slår fast att bloggare insett kraften i att samarbeta och rekommenderar företag och organisationer att hoppa på tåget. Förutom att gästbloggare kan hjälpa bygga publik är det också ett bra sätt att öka synligheten på Googles sökresultat när fler inflytelserika sajter länkar dit.

bloggare blir bättre på marknadsföring
En annan slutsats är att bloggarna börjat använda sig av fler sätt att driva trafik, som att betala andra för att få ut materialet, något som ökat med 93 procent.

Sociala medier är ännu det allra vanligaste sättet att få ut sina inlägg på, men även exempelvis sökmotorsoptimering och e-mailreklam blir allt vanligare.

Enligt Content Marketing Institute betyder det att bloggare börjat inse vikten av att ta till fler åtgärder för att nå en bredare målgrupp och sticka ut bland konkurrenterna.

visuella hjälpmedel trendar
Det blir också vanligare att använda sig av visuellt innehåll, som bilder, listor, grafer, inbäddade sociala medier-inlägg och Slideshare-innehåll.

Detta kan enligt Content Marketing Institute öka engagemangen bland läsarna på en djupare nivå. Att skapa unikt visuellt material behöver inte vara en komplex process. Det finns också många verktyg som kan underlätta i processen, MER HÄR 

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...