De amerikanska mediekanalerna Google, Facebook och Linkedin ökar försäljningen och antalet anställda i Sverige. 

Enligt boksluten för 2014 ökar de tre digitala amerikanska kanalerna sin sammanlagda försäljning med 55 procent till 506 miljoner kronor. Både Google och Facebook redovisar dock bara bråkdelar av sin svenska försäljning i landet eftersom kunderna faktureras från Irland.

Tillsammans sysselsätter de tre amerikanska kanalerna 180 personer i Sverige, en ökning med 37 under 2014.

Omsättningen i Googles svenska bolag ökade med 9,7 procent till 389 miljoner kronor under 2014 Det kan jämföras med annonseringen på internet som ökade med 16 procent till 10,7 miljarder kronor under samma period, varav Google fakturerar för uppskattningsvis 4,5 – 5,5 miljarder.
Därmed torde Google tävla med TV4 om platsen om Sveriges största mediekanal.

Detta på 133 anställda (104). Vinsten för den svenska verksamheten borde ligga i miljardklassen. Enligt bokslutet ligger rörelseresultatet på 32 miljoner kronor, en ökning på 205 procent.

Linkedin ökar försäljningen i Sverige med 34 procent till 59 miljoner kronor och ökar personalstyrkan med sju till 30. Däremot raderades rörelseresultatet från 2013 på 1,95 miljoner ut nästan helt under 2014.

Facebook redovisar en försäljning på 58 miljoner kronor. Ett belopp som sannolikt är flera gånger högre i praktiken. Försäljningen ökade med 11 procent liksom rörelseresultatet landade på 11 procent. Facebook, som har sitt svenska huvudkontor på Sveavägen i Stockholm har 17 personer anställda. Från och med i höst kommer Facebook att börja sälja annonser även i sin bildkanal Instagram.

Twitter har redan startat sin försäljning i Sverige, men det sker än så länge via ett självbokningssystem.

usa

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...